Stortingsflertall vil hindre lærerlekkasje – vil ha flere faste vikarer og fagpåfyll

Regjeringspartiene og Frp foreslår en rekke tiltak for å rekruttere og utdanne flere lærere, men også beholde dagens lærere.

40.000 med lærerutdanning jobber ikke i skolen i dag, ifølge SSB.
40.000 med lærerutdanning jobber ikke i skolen i dag, ifølge SSB.
Publisert Sist oppdatert

Regjeringspartiene og Frp foreslår en rekke tiltak for å rekruttere og utdanne flere lærere, men også beholde dagens lærere.

Det er rundt 40.000 med lærerutdanning som ikke jobber i skolen i Norge i dag, ifølge SSB.

Stortingsflertallet vil blant annet åpne for at fagskolesektoren kan bidra til å utdanne flere yrkesfaglærere og øke forpliktelsene til skoler og skoleiere om å ha gode vikarordninger. De økte forpliktelsene skal sikre kvalifiserte vikarer i faste og hele stillinger.

Ønsker å stramme inn loven

Partiene vil også beholde kompetansekravene for at elever skal møtes med kompetente lærere, men også at lærerne får fylt på med kompetanse.

– Nå foreslår vi å stramme inn loven, slik at kommunene plikter å organisere vikarordningene bedre. Det vil gi flere kvalifiserte lærere i klasserommene fremover. Det er også fremdeles titalls tusen lærere i Norge som ikke har nok fordypning i basisfagene norsk, matematikk og engelsk, sier saksordfører Kent Gudmundsen (H) til VG.

Han viser til at 7.350 matematikklærere, 8.000 engelsklærere og 5.900 norsklærere mangler tilstrekkelig fagkompetanse.

– Hjelpeløst tafatt

Stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand (Sp) mener derimot at forslaget er hjelpeløst tafatt av regjeringspartiene.

– Problemet er at det ikke utdannes nok lærere, at lærere slutter i yrket og at regjeringens symbolpolitikk gjør en vanskelig situasjon enda verre. Lovnader for vikarer hjelper bare på deler av problemet, skriver hun i en epost til NTB.

Hun sier at Sp frykter en storstilt mangel på lærere, til tross for at regjeringen hviler på optimistiske framskrivinger.

– Tallene som blir presentert i eksempelvis SSB, er nasjonale og skiller ikke på ulikheter geografisk. Ingen lever av prosenter og makrotall – det er effekten lokalt som er interessant. Der ser vi at for eksempel Nord-Norge mangler kvalifiserte lærere ved mange skoler og Oslo mangler barnehagelærere, mener hun.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Powered by Labrador CMS