21,9 prosent færre søkere til lærerutdanningene – laveste søkertall siden 2008

Det er en kraftig nedgang i søkere til lærerutdanningene i Norge, viser tall fra Samordna opptak. - Vi kunne ikke forestilt oss at tallene var så dårlige, sier leder av Pedagogstudentene, Lars Strande Syrrist.

Samordna opptak, Ola Borten Moe

Det er 21,9 prosent færre søkere til lærerutdanningene i år enn det var i fjor. Ikke siden 2008 har så få søkt lærerutdanning i Norge.

– Vi forventet at det kom til å være dårlige tall, men vi kunne ikke forestilt oss at tallene var så dårlige, sier leder av Pedagogstudentene, Lars Strande Syrrist.

– Det er svært bekymringsfullt at søknadstallene til lærerutdanningene faller så dramatisk. Dette var det vi var redde for, og tallene bekrefter at nedgangen er stor både i distriktene og i de større studiebyene. Vår innsats for å rekruttere, utdanne og beholde lærere må forsterkes, sier stortingsrepresentant Lise Selnes (Ap) i utdanningskomiteen.

Tall fra Samordna opptak viser at 135.980 personer har søkt på et rekordstort studietilbud: 65.590 studieplasser på 27 universiteter og høyskoler i hele landet.

Pedagogstudentene kaller det trist og urovekkende at så få vil bli lærer.

– Nå må beslutningstakerne ta dette på alvor, det eneste som hjelper er å satse på å heve utdanningenes kvalitet sånn at framtidige studenter ønsker å bli lærere. Nå må regjeringen sette inn tiltak, sier Syrrist.

Verst for grunnskolelærer

Dagens søkertall til høyere utdanning viser at den dramatiske trenden med generell nedgang i søkertall til lærerutdanningene fortsetter (rangert fra verst til dårlig):

· Grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10 nedgang på 35,3 %

· Lektorutdanningen nedgang på 23 %,

Grunnskolelærerutdanningen 1-7 har en nedgang på 22,4 %

· Barnehagelærerutdanningen nedgang på 16,5 %.

· Bare 6,3 % av alle søkere har lærerstudier som førstevalg, ned fra 10,2 % som toppnotering i 2019

Pedagogstudentene har over lengre tid ropt varsko om problemet, skriver Syrrist i en pressemelding. Han mener dette er et historisk bunnpunkt for søkertall til lærerutdanningene. Det er en trist og urovekkende utvikling at søkertallene til et så avgjørende yrke går ned. Det er først og fremst våre barn og elever dette går utover, skriver Syrrist i pressemeldingen.

- Nå må beslutningstakerne ta dette på alvor, det eneste som hjelper er å satse på å heve utdanningenes kvalitet sånn at framtidige studenter ønsker å bli lærere. Nå må regjeringen sette inn tiltak, sier Syrrist.

Det eneste som hjelper er bedre utdanninger

Hovedmotivasjonen til de som søker seg til lærerutdanninger er at de ønsker å gjøre en forskjell for barn og unge. Dette peker i retning av mer yrke inn i utdanningene forteller Syrrist.

- Det er åpenbart at vi må få mer av yrket inn i utdanningene våre. Lærerstudenter ønsker å bidra, og må oppleve at de kan gjøre en forskjell for barn og unge gjennom utdanningene sine. Det gjør vi ikke i dag, sier Syrrist.

Syrrist trekker fram at det er positivt at Støre-regjeringen har pekt på at de ønsker å satse på bedre rekruttering til lærerstudiene, men at det fortsatt ikke er tydelig hvilke tiltak de vil gjennomføre.

- Vi venter utålmodig på hvilke tiltak regjeringen vil iverksette for å motarbeide utviklingen. Det holder ikke med varme ord om verdens viktigste jobb når man vet at mange lærerstudier ikke har tilstrekkelige ressurser til å ruste studentene til sitt framtidige yrke, sier Syrrist.