Hevder seg presset ut ut av studentpolitikken

Tidligere nestleder i Studenttinget hevder press lå bak hans brå avgang.

Baksnakking, uformelle prosedyrer og hemmelige møter i kulissene. Dette er årsaken til at organisatorisk nestleder Mats Andreassen i Studenttinget i august trakk seg fra vervet sitt den 14. august.

Studentavisa dusken.no gjengir fra et tre sider langt brev som uttrykte stor misnøye med oppførselen hans. Andreassen oppfatter dette som pess og en ufin prosess. I brevet kommer det fram at han har sittet på kontoret i stedet for å spise lunsj med de andre. Det trekkes også fram at han skal ha sett på Youtube-videoer i arbeidstida, og at han skal ha blitt sint under en diskusjon om hvilken TV-kanal studentpolitikerne skulle se Melodi Grand Prix på.

- Jeg mottok 13. august et lite hyggelig brev, signert av en sentral person i Studenttingmiljøet. Personen uttrykte stor misnøye med oppførselen min, og mente at jeg hadde oppført meg så kritikkverdig at jeg ikke burde få ein ny sjanse, sier han.

Dusken.no skriver også at Studenttinget ikke vil utbetale godtgjørelse til Mats Andreassen etter at han snakket med avisa om konflikten innad i Studenttinget. Andreassen opplever at dette er en straff for at han går ut i media med det han mener er en ukultur i Studenttinget.

Den tidligere studentpolitikeren innrømmer at en del av det som kommer fram om ham i brevet er alvorlig. Han mener det dreier seg om en personkonflikt og at det aldri burde vært snakk om mistillit.

Studenttingsleder Elena Slydal sier hun varslet Andreassen så fort hun fikk beskjed om at noen var redde for å diskutere med ham.

Andreassen hevder han aldri fikk sjansen til å forsvare seg mot beskyldningene, og at han er blitt fratatt rettsikkerheten sin.

– Hva Andreassen går rundt og føler eller opplever, kan jeg ikke uttale meg om, sier Elena Slydal til dusken.no.