Nye måter for UA å nå sine lesere

Nyhetsbrev og app er nye måter for UA å kommunisere med leserne sine på. Ansvarlig redaktør etterspør tilbakemeldinger fra leserne.

UAs redaksjon: (f.v) Journalister Benedikt Erikstad Javorovic, Synne Mæle, Frode Berg, Marthe Kristine Nes Bjerva, Kaia Sørland, Jon Herland, Mari Rian Hanger og ansvarlig redaktør Tore Oksholen.
Publisert

- Vi ønsker å hele tiden teste ut ulike metoder som kan gjøre det enklere for leserne å få med seg det vi driver med, forteller UAs ansvarlige redaktør Tore Oksholen.

Nå er det mulig å melde seg opp til Universitetsavisas nyhetsbrev for lesere som ønsker seg litt ekstra innsikt. Det vil være en ukentlig oppsummering av forrige ukes nyhetsbilde og litt om hva avisa jobber med framover.

Målet er å nå både kjerneleserne og de som føler de ikke har tid til å lese alt.

- Et nyhetsbrev er ikke akkurat revolusjonerende i seg selv. Det man ofte får er en halvautomatisk laget oppsummering av det som har vært på fronten. Vi vil  heller å lage innhold som tilbyr noe ekstra og er håndlaget. Vi ønsker å snakke direkte til leseren, sier Oksholen.

Det har også å gjøre med UAs identitet, sier redaktøren.

- Vi er en avis som har sterk tilknytning til NTNU som arbeidsplass. Samtidig som vi også ser på sektoren som en helhet. Den sektoren ønsker vi å se nedenfra også. Vi skal være i kontakt med alle. Ikke bare ledere, sier Oksholen.

UAs app

Derfor sier han at UA framover ønsker tilbakemeldinger på hvordan leserne føler de blir nådd. Nyhetsbrevet er en av de nye kanalene vi tar i bruk.

For de som følger avisa jevnlig finnes det også en app som kan lastes ned til både Iphone og Android. Der kan man selv velge hva slags nyheter man ønsker å få varsler på.

Last ned på Appstore eller Google play.

- Vi inviterer alltid lesere til å ta kontakt med oss direkte på vår felles tipsadresse, tips@universitetsavisa.no. Vi forsøker nå å finne ut hvordan nyhetsbrevet kan bli best mulig for leserne våre. Det har du nå mulighet til å påvirke, sier ansvarlig redaktør Oksholen.

Instagram-satsning

I tillegg har UA den siste tiden satset på Instagram.

- Det som er viktig for oss er at innholdet vi tilbyr holder høy kvalitet. Det tar tid. I en liten redaksjon er ikke tid det vi har mest av. Vi ønsker ikke å ta for mye tid bort fra hovedoppgaven vår: Å produsere journalistikk, sier Oksholen.

Oksholen legger til at det sånn sett er bra at UA siden sommeren har hatt egne journalister i Gjøvik og Ålesund.

- NTNU er sentrum i UAs univers, da er det viktig at vi dekker alle campus, slår Oksholen fast

Følg UA på Facebook og Instagram.