Se UHR-konferansen direkte

Årets konferanse skal handle om bærekraft og klima.

Tirsdag møtes UH-toppene for årets Universitets- og høgskolerådskonferanse på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo. Årets tema er hvordan universiteter og høyskoler kan bidra til det grønne skiftet og redusere samfunnets og institusjonenes klimaavtrykk.

Program:

10.00 Styreleder i Universitets- og høgskolerådet, Dag Rune Olsen, ønsker velkommen.

10.15 Forventninger til universiteter og høyskoler

Klima- og miljøminister, Ola Elvestuen
Elev og nestleder i Oslo Grønn Ungdom, Helena Hertzberg Bugge
Leder for Norsk studentorganisasjon, Marte Øien

10.50 Hovedutfordringer, muligheter og UH-sektorens rolle

Klimaforsker og representant for klimaoppropet, Helge Drange, Universitetet i Bergen og leder for nasjonal komité for Agenda 2030 og viserektor for globale relasjoner UiB, Annelin Eriksen gir perspektiver på hovedutfordringer, muligheter og UH-institusjonenes rolle i omstillingen av det norske samfunnet

12.30 Parallellsesjoner(strømmes ikke)

  1. Agenda 2030 i utdanningene
    Prorektor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, medlem av Nasjonal komité for Agenda 2030 og leder av arbeidsgruppe for utvikling av plattform for deling av beste praksis for implementering av bærekraft i høyere utdanning, Solve Sæbø

  2. Hvordan kan institusjonene ivareta et mer bærekraftig økologisk fotavtrykk i bygg – rehabiliteringsprosjekter og nybygg?
    Rektor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Ole Gustavsen

  3. Education for transformation: Whose values and visions are shaping the future?
    Professor ved Universitetet i Oslo, Karen O'Brien

  4. Hvordan bruke innkjøpsmakt til å kutte klimagassutslipp?
    Fagsjef i klimaetaten i Oslo kommune Audun Garberg og rådgiver i Utviklings- og kompetanseenheten i Oslo kommune Geir Rossebø

14.00 Studentaktive læringsformer innen bærekraft

Prorektor for utdanning Wenche Jakobsen, stipendiat Jørn Weines og campuspilot Maren Bakkevold.
Eksempler fra UiT Norges arktiske universitet

14.30 Klimadugnad i sektoren

Avdelingsdirektør Ragnhild Tungesvik, Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku): Indikatorar for det grøne skiftet – Utviklinga av eit scorecard for UH-sektoren 

Rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen, rektor ved Universitetet i Agder, Sunniva Whittaker, og rektor ved Universitetet i Stavanger, Klaus Mohn, kommenterer scorecard-et og hvordan UH-institusjonene sammen kan/bør bidra til det grønne skiftet. 

15.30 Utdeling av Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

16.00 Klarer vi framtiden?

Professor ved Universitetet i Oslo, Dag Hessen

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Ytring:

NTNUs julehilsen skal være inkluderende

- Selvsagt burde NTNUs julehilsen inkludert tekst, skriver kommunikasjonssjef Siv Anniken Røv i dette svaret til kritikken om at NTNUs musikalske julehilsen ikke var tilpasset døve og hørselshemmede.

- Universitetenes autonomi har aldri vært absolutt

Knut H. Sørensen mener den norske stat er aktiv både på godt og vondt i utformingen av universitetspolitikk, og viser til 16 reforminitiativ de siste 20 årene.

Kronikk:

Slik kan NTNU bli bedre på å ta imot internasjonale studenter

- En ny og ukjent student som ikke snakker norsk havner utrolig fort i en internasjonal boble, skriver forfatterne av denne kronikken, som oppfordrer NTNU til å ta linjeforeningene i bruk i integreringen av studenter fra utlandet.

- En julehilsen som ekskluderer

«Jeg har nå fått NTNUs julehilsen på e-post fra rektor for fjerde gang, og igjen fikk jeg vondt i magen. I år var det ekstra ille, og nå skal jeg forklare hvorfor,» skriver NTNU-stipendiat Toril Ringsø i i denne ytringen.