Koronaviruset:

Studentene ved Øya og Tunga kan komme tilbake

MH-fakultetet mistenkte koronasmitte hos en fysioterapistudent. Det viser seg nå at hun ikke er smittet.

NTNU setter i verk strenge tiltak etter at en rekke studenter og ansatte kan ha vært i smittesituasjoner.

Artikkelen er oppdatert onsdag 15.00.

Ingen studenter fra MH-fakultetet kan jobbe på sykehuset, meldte St. Olavs hospital tirsdag.

På grunn av mulig koronasmitte fikk studentene ved Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU beskjed om å dra hjem tirsdag.

Onsdag ettermiddag får studentene via intranettet beskjed om at de kan komme tilbake igjen.

«Etter prøvetaking og grundig smittevernvurdering kan nå alle NTNU-studenter ved campus Tunga og Øya vende tilbake til undervisning som vanlig».

Årsaken til at studentene ble bedt om å holde seg hjemme, var at man mistenkte at en fysioterapistudent kunne være smittet med koronavirus. Dekan Björn Gustafsson sier nå til Universitetsavisa at prøvene viser at hun ikke er smittet.

Også ansatte ved campus Tunga fikk beskjed om å holde seg hjemme onsdag. Gustafsson bekrefter at de ansatte også kan kan komme tilbake igjen på jobb nå.

Studenter som har fått individuell beskjed om hjemmekarantene for eksempel etter utenlandsopphold, forholder seg til det, ifølge intranettmeldingen.

Var hjemme onsdag

Dekanen besluttet at følgende studenter skulle være hjemme onsdag 11. mars:

- Sykepleie bachelor: Alle studenter i Trondheim

- Medisinstudiet: 1, 2 og 6-årsstudenter

- Campus Tunga: Alle studenter og ansatte

Alle andre skulle møte til ordinær undervisning.

2000 studenter ble sendt hjem

Dekan Björn Gustafsson sa tirsdag til UA at det dreier seg om cirka 2000 studenter som er sendt hjem tirsdag.

- 200-300 studenter kan ha vært i en smittesituasjon. Det er cirka 2000 studenter som ikke får undervisning tirsdag, sa Gustafsson.

Årsaken var at en student hadde forkjølesessymptomer og at det ikke kunne utelukkes at det er koronasmitte. Hun var på forelesning på Tunga. Videre hadde hun vært på håndballkamp med ni medisinstudenter. Disse ni studentene var innom på sykehusområdet på Øya tirsdag.

Studenten med symptomer har en mor som har fått påvist smitte og en far med symptomer, ifølge Gustafsson tirsdag.

- Personer hun har vært i kontakt med de siste dagene, skal vi eventuelt holde hjemme en stund, sa dekanen før det ble avklart at hun ikke er smittet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Venter på prøvesvar

Gustafsson ventet i går på svar på prøvene for å få klarhet i om studenten var smittet.

- Hvis det viser seg at hun ikke er smittet skal vi ta en vurdering sammen smittevernoverlegen i kommunen på om studentene kan komme tilbake som normalt onsdag. Vi håper på det, sa han og kan nå glede seg over at det gikk som de håpet på.

Det ble også tirsdag jobbet med smittesporing for å finne ut hvem fysioterapistudenten har vært i kontakt med og videre hvem de ni medisinstudentene har vært i kontakt med. Når vi finner ut hvem som er utsatt for smitterisiko sender vi dem hjem og de andre kan komme tilbake, sier han.

- Siden de har vært inne på sykehusområdet vil vi vite hvem de har vært i kontakt med. Det kan også være at de har vært inn i andre miljøer. Til vi har avklart det holder vi alle hjemme, sa han i går. Nå får alle vende tilbake til campusene.

LES OGSÅ: Avlyser konferanser og doktorpromosjon

Alt nedenfor ble skrevet tirsdag, oppdatert versjon ser du ovenfor.

Stort problem om helsepersonell blir smittet

Gustafsson sier at om det kommer smitte inn på sykehusområdet vil det få konsekvenser for pasientene, men ikke minst for helsepersonell.

- Det var det store problemet i Kina. 50 prosent av helsepersonell var syke. Da har du ikke noen som kan ta seg av det store volumet av syke. Vi er veldig nøye med å unngå spredning av sykdom på sykehusområdet, sier han.

Dekanen tror ikke alle de 2000 studentene må holde seg hjemme onsdag, bare dem som har vært i en direkte smittesituasjon og i beste fall ingen om det viser seg at studenten ikke er smittet og at smittevernoverlegen bestemmer at det er trygt å ta i mot alle på campus. ( se oppdatering i starten av artikkelen)

Tirsdag ettermiddag informerte Gustafsson dekanmøtet ved NTNU om situasjonen. Onsdag morgen er det beredskapsmøte om mulige tiltak mot koronaviruset.

- Situasjonen er i utvikling hele tiden. Sverige har satt landet i høyeste beredskap. Det kan bli innført lignende tiltak her. Vi avventer oppdateringer fra Folkehelseinstituttet. Det kan bli innført strengere regler ovenifra. Statsråd Henrik Asheim har sagt at vi må begynne å forberede alternative undervisningsmetoder, som for eksempel digitale forelesninger, forteller Gustafsson.

Ønsker ikke å få samme situasjon som i Italia

- Kan det bli aktuelt å sende hjem alle NTNU-studenter?

- Der er vi ikke i dag i hele tatt, men vi ser jo hva som har skjedd i Italia. De er et par uker foran oss i sykdomsutviklingen. Vi ønsker ikke å komme i den situasjonen de er i. Derfor er vi så strenge nå. Bare i går døde 100 stykker og det er overbelastning på sykehusene, sa dekanen videre tirsdag.

Et tema på beredskapsmøtet blir om flere arrangementer skal avlyses. Allerede er en rekke arrangementer, som eksempelvis vårens doktorpromosjon avlyst. Gustafsson oppfordrer også studentene til å avlyse arrangementer utenfor NTNUs regi.

- Studentene holder på å vurdere om de skal avlyse store arrangementer på kveldstid. Jeg vil råde dem til det, men NTNU har ikke myndighet til å bestemme det. Alle bør forholde seg til Folkehelseinstituttets råd. Det er hver enkelt innbygers ansvar å gjøre det. Ikke for egen del, men for de som er eldre og syke i samfunnet, sier dekanen.

Björn Gustafsson