KiT-ansatte i bekymringsmelding:

– Ledelsen følger ikke demokratiske spilleregler

Ansatte ved Kunstakademiet i Trondheim hevder ytringsfriheten er svekket ved skolen.

Ansatte ved Kunstakademiet i Trondheim (KiT) hevder det har etablert seg en fryktkultur ved institusjonen.

Tidligere i sommer kunne Adresseavisen melde om stor misnøye blant studentene ved Kunstakademiet i Trondheim (KiT), som rettet sterk kritikk til studietilbudet ved institusjonen, og etterspurte instituttleder Florian Schneiders avgang.

Nå har Adressa fått innsyn i en bekymringsmelding sendt fra KiT-ansatte til NTNU-ledelsen høstsemesteret i fjor. I eposten kommer det fram at de ansatte er «alvorlig bekymret for det faglige og pedagogiske nivået ved KiT». Ingen av de ansatte ønsket å stå fram med navn.

– Kunstakademiet i Trondheim (KiT) er en liten skole med gode muligheter, men vi er bekymret for en lederstil som ikke følger demokratiske spilleregler med hensyn til åpenhet og deltakelse i vesentlige beslutningsprosesser, som utsetter dette for fare, står det innledningsvis i eposten Adresseavisen har fått tilgang til.

Hevder det er dannet en fryktkultur

I bekymringsmeldingen hevder de ansatte at lederstilen ved instituttet skaper en fryktkultur hvor alt styres gjennom instituttleder, og at man kan bli "straffet" om man gir konstruktiv kritikk til ledelsen. Ifølge de ansatte kan konsekvensene være å bli utestengt fra møter, eller manglende svar når de spør om utstyr til undervisningen.

De ansatte mener ytringsfriheten er svekket, og at blant annet studentenes mulighet til å jobbe er lammet. De kommer med alvorlige påstander om forholdene ved KiT.

– Lederstilens angstfremmende virkning har fått alvorlige konsekvenser for mulighetene av å drive undervisning og drive forskning, og har fått helsemessige konsekvenser for medarbeiderne, står det i samme epost.

Uavhengig gransking i august

De ansatte ber administrasjonen sette i gang en ekstern undersøkelse av forholdene ved KiT, og ifølge Adresseavisens intervju med dekan Fredrik Shetelig ved Fakultet for arkitektur og design, vil resultater fra et arbeidsmiljøprosjekt bli framlagt i september/oktober.

– I august setter vi også i gang en uavhengig gransking av utdanningene ved KiT slik at vi får fakta på bordet, sier han til Adresseavisen.

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby svarer på vegne av Anne Borg til Adresseavisen at de er klare over at det har vært utfordringer i arbeidsmiljøet ved Kunstakademiet.