Søkerne inn i ny intervjurunde

De seks søkerne til rektorstillingen ved NTNU går nå inn i en ny intervjurunde. I forrige uke ble de kryssforhørt av styreutvalget, nå får de bryne seg på en innleid rådgiver fra Delphi Consulting as.

– Søkerne kjennetegnes av kvalitet og engasjement. Styreutvalget er meget fornøyd, de brenner alle for NTNU, understreker NTNUs styreleder Morten Loktu.

Etter runden med Delphi Consulting skal et utvalg av dem intervjues på nytt av styreutvalget, som ledes av Loktu.

Utvalget er pekt ut av styret til å ivareta prosessen. I tillegg til Loktu består det av eksternt styremedlem Karin Röding, Helge Holden som representerer de faste vitenskapelig ansatte, studentenes representant Tina Melfjord og hovedtillitsvalgt for Norsk Tjenestemannslag Sturla Søpstad.

I tillegg fungerer Liv Bøe, partner i Delphi Consulting, som rådgiver for utvalget.

Morten Loktu er for tiden på ferie i USA, men opplyser til UA via epost at utvalget skal gi sin innstilling til NTNUs styre etter den tredje intervjurunden.

- Styreutvalget er meget fornøyd med kvalitet og engasjement hos søkerne, sier han.

I prinsippet er alle intervjuede søkere kandidater for stillingen inntil tilsetting er foretatt. Målet er at styret skal få en innstilling fra utvalget til behandling i siste møte før jul, 5. og 6. desember.

- Styret har full frihet til å gjøre hva det vil med denne innstillingen. Men det er jo styret selv som har valgt utvalget, så det vil være overraskende om styret ikke lytter til innstillingen hvis den er enstemmig fra utvalget, sier Loktu.

Den siste uken er alle de fem åpne søkerne intervjuet av UA. Dette er prorektor for forskning ved NTNU, Kari Melby, prorektor ved Universitetet i Tromsø, Curt Rice, professor ved Gøteborgs Universitet Gunhild Vidén, prorektor for utdanning ved NTNU Berit Kjeldstad, og dekan ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi NTNU, Ingvald Strømmen.

I tillegg er det én søker som er unntatt offentlighet. To valgte å trekke sine søknader underveis.