- Norge bør være sistevalg for iranere

Doktorgradsstipendiat Mahdi Ghane ble kastet ut av Norge i mars, men fikk visum etter klage. Nå har et australsk universitet kapret iraneren.

Mahdi Ghane fikk visum i Norge etter å først ha blitt kastet ut av landet. I mellomtiden fant han seg ny stipendiatstilling i Australia.
- Jeg håper all diskriminering forsvinner overalt og for alle, men spesielt for mine venner i Norge, sier Ghane.

Ghane sier til UA at han fikk svar på klagen først etter at han kom til Australia. Dette var en arbeidstillatelse i Norge med varighet på tre år.

- Jeg har fått et «multi entrance-visa» for fem år i Australia og har fullt scholarship ved University of Melbourne som er ranket som nummer 15 i verden i Electrical engineering.

Advarer iranere mot Norge

En rekke iranske studenter og stipendiater har fått avslag på visumsøknader i Norge det siste året. De føler seg diskriminert og mener de ikke har gjort annet «galt» enn å bli født i Iran.

Iranerne er nektet opphold på grunnlag av utlendingsforskriftens paragraf 6-35, første ledd. Den omhandler blant annet forbud mot overføring av sensitiv teknologi til Iran.

LES OGSÅ: Mahdi Ghane reiser til Iran

- Hva sier du til iranske studenter og doktorgradskandidater som vurderer å dra til Norge?

- Basert på problemene med å få arbeidstillatelse og visum, råder jeg dem til at Norge bør være sistevalg. Likevel, NTNU er et prestisjeuniversitet innen enkelte felt som marinteknologi og jeg liker nordmenn.

LES OGSÅ: Fortvilt stipendiat fra Iran kastes ut

LES OGSÅ: Veileder reagerer på UDI-avslag

- Norge uerfarent med utlendinger

Da UA i mars møtte Ghane hjemme i leiligheten på Moholt studentby, var han i ferd med å pakke sakene sine for å reise til Iran. Da hadde han liten tro på at UDIs vedtak ville bli omgjort. Men, han ville gjerne tilbake til NTNU selv om han trakk frem amerikanske og australske universitet som alternativ.

- Jeg vil foretrekke et multikulturelt land, sånn som USA, Canada eller Australia. Norge er mer uerfarent når det gjelder utlendinger. Da blir det en del «bugs» og jeg ble rammet av en av dem, konstaterte han.

Misfornøyd med saksbehandlingstid

Ghane legger ikke skjul på at han er misfornøyd med UDIs saksbehandling, selv om han til slutt fikk arbeidstillatelse.

- Overraskende nok fikk jeg visum i USA etter én måned og visum i Australia etter to måneder, men jeg fikk avslag fra UDI etter ni måneder.

Det tok ytterligere fem måneder før han ble innvilget visum i Norge, men da var Ghane allerede på plass i multikulturelle Melbourne.

LES OGSÅ: Iraner får bli i Norge

Problematisk for arbeidsgivere

Professor Torgeir Moan, Mahdi Ghanes veileder, sier advarselen mot å komme til Norge får stå for Ghanes regning, men vedgår at situasjonen er problematisk også for norske arbeidsgivere.

Da Ghane forlot landet i mars, anså Moan det så risikabelt å ta sjansen på at klagen ville bli tatt til følge, at han ansatte en koreaner fra Kaist.

- Hadde vi ventet til nå, og han hadde fått avslag, måtte vi ha satt i gang en ny ansettelsesprosess. Dette kunne ha tatt lang tid og dette kunne ha forsinket et samarbeidsprosjekt vi har med MIT og Statoil kraftig, sier han.

Fortsetter samarbeidet med Ghane

Likevel er ikke alle bånd brutt mellom Ghane og NTNU. Moan sier Ghane er interessert i å samarbeide om forskningsprosjektet sitt på tvers av landegrensene. Iraneren fortsetter å jobbe med vindturbiner i Australia, men bytter fra marin teknikk til elektronisk avdeling.

Moan har god erfaring med å ansette dyktige iranere, og synes det er synd at denne gruppen nærmest ekskluderes fra akademiske stillinger i Norge.

Han er usikker på om Ghanes norske visum kan ses på som et signal om at UDI myker opp praksisen.

- Andre har jo fått klagene avslått igjen. Uansett har denne saken fått så stor oppmerksomhet, både i Norge og internasjonalt at jeg regner med det har sendt signaler til UDI om at de må gå gjennom praksisen sin, sier Moan.