- Vi ligger med neglene i parketten

- Rektor Bovim, du ser at vi klorer oss fast til parketten. Kan du lukke vinduet snarest, og la oss få gå tilbake og fortsette med det vi driver med. Alene.

Allmøte om Saks på Dragvoll. Det var trangt om saligheten. Og varmt. - Her er det iallfall ingen vinduer, kommenterte Bovim.
Kristian Steinnes fra Forskerforbundet bemerfket at det har gått fort i svingene, fra forbundet fikk vite om SAKS etter sommeren i fjor frem til i dag, 5 måneder senere.
Brit Mæhlum til Gunnar Bovim: Kan du lukke vinduet nå.

Vindusmetaforen har vært flittig brukt i SAKS-debatten, siden organisasjonsdirektør Ida Munkeby tok uttrykket i bruk i sitt innlegg. Nordistikk-professor Brit Mæhlum refererte til både denne metaforen, og én Bovim selv anvendte da NTNU arrangerte en dag med speed date mellom seg selv og representanter fra høgskoler som er kandidater for fusjon.

- Da gjorde du et poeng ut av at du ikke kommer til å slepe innbitte fusjonsmotstandere inn i en sammenslåing, om de setter alle ti neglene i parketten. Nå ser du at en del av oss klorer oss fast. Derfor vil jeg ta dette med vindu i bruk, og be deg lukke det, oppfordret Mæhlum.

Tangt om plassen

Rektor var på Dragvoll for å møte NTNU-folket i en kollektiv samtale om sammenslåingsprosessen. D5 ble valgt som møtested, og som et mellomstort auditorium viste det seg som lite velvalgt. Folk satt i trapper og sto langs vegger.

Om noen skulle tro at det var fordi man antok innteressen var laber, fikk forsamlingen forsikring om at årsaken var så prosaisk som at det var det eneste som var ledig.

Argumenter for alle varianter

Rektor orienterte om status i prosessen. En rask gjennomlesning av innkomne høringsuttalelser viser, etter hans lesning, at uttalelsene er faglig basert, og at man finner både for- og motargument for alle sider ved alle modellene.

- Men jeg kan si såpass at alternativ 3, satellittmodellen, ikke har fått sin posisjon styrket, sa han, og lot et ”snarere tvert i mot” henge i luften.

Professor Håkon With Andersen, med teknologihistorie som et spesialfelt, gjorde et poeng ut av at dersom NTNU bestemmer seg for alenegang vil man bli jevnstor med 7-8 UH-institusjoner i landet. Er det noen fordel, undret han.

- Om det skjer, må NTNU markere seg som et eliteuniversitet. Fordi vi skal ha en landsfunksjon, ikke være Universitetet i Midt-Norge, svarte Bovim.

- Styret vil lytte til meg

På spørsmål om, eventuelt når han vil flagge sitt synspunkt – samt om han vil få det som han vil, svarte Gunnar Bovim at han ikke vet når, og at han ikke vet om han i det hele tatt kommer til å gi en sterk anbefaling. Men det er slik at regjeringen har signalisert at NTNUs styre får det som det vil.

- Det er også sånn at om jeg er sterk i min anbefaling til styret 28. januar, vil det lytte til meg. Om jeg derimot er mindre tydelig, vil forsamlingen ta et mer direkte ansvar.

Allmøte om Saks på Dragvoll. Gunnar Bovim.
Allmøte om Saks på Dragvoll.