Stilte spørsmål til statsråd Nybø om Eikrem-saken

En vararepresentant for Fremskrittspartiet stilte skriftlig spørsmål om NTNUs behandling av Øyvind Eikrem til Iselin Nybø.

Stine Margrethe Knutsdatter Olsen sammenlikner NTNUs behandling av Øyvind Eikrem med sensur av forelesere ved amerikanske universiteter og forfølgelse av akademikere i Tyrkia.

FrPs Stine Margrethe Knutsdatter Olsen etterlyste i et skriftlig spørsmål til statsråden om tiltak for å sikre ytringsfrihet og meningsmangfold ved norske utdanningsinstitusjoner, skriver Forskerforum.

I sitt spørsmål som var rettet til minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø, koplet Olsen behandlingen av Eikrem med myndigheters inngripen mot akademisk ytringsfrihet i nasjoner som USA og Tyrkia.

«På amerikanske campuser blir takhøyden senket, og sensur av pensum og forelesere sprer seg etter tallrike studentkampanjer. I Tyrkia er tusener av universitetsansatte sparket. I Europa møter kravet om «traumevarsler» for kunst og pensumlitteratur økende støtte. Et konkret og ferskt eksempel er konflikten rundt en NTNU-forsker.»

Olsen fra Telemark er vara for Bård Hoksrud og sitter i utdannings- og forskningskomiteen. Hun oppsummerte de siste hendelsene etter at Øyvind Eikrem ved Institutt for sosialt arbeid uttalte seg til Resett om en drapssak i Trondheim som involverte enslige, mindreårige asylsøkere.

«Frp mener forskere og akademikere må ha størst mulig frihet til å forske og arbeide selvstendig. Ytringsfrihet er en kjerneverdi og en forutsetning for fri forskning. Frp er bekymret over flere oppslag der studenter og aktører innen akademia forsøker å kneble og motarbeide meningsmotstandere.»

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø svarte med å dele bekymringen over utviklingen i en rekke land, men at hennes «hovedinntrykk er at de fleste opplever at rammene for ytringsfrihet og akademisk frihet er gode i Norge.»

(I en tidligere versjon skrev vi at spørsmålet ble stilt i Stortingets spørretime. Det er feil. Det riktige er at spørsmålet ble stilt i skriftlig form til statståd Nybø.)

Stine Margrethe Knutsdatter Olsen er vararepresentant for Bård Hoksrud i Stortinget.