Nord universitet dropper omdiskutert mastergrad

Det blir ikke noe av den planlagte mastergraden i journalistikk og kommunikasjon ved Nord universitet i år.

Arbeidet med å få godkjent den nye mastergraden er lagt på is, skriver Avisa Nordland mandag kveld.

– Ledelsen på Nord Universitet kom i siste sving før endelig godkjenning med nye krav til fagpersonalet med spesielt ansvar for kommunikasjonsdelen av masteren, sier førsteamanuensis Bengt Engan.

Den planlagte graden har tidligere fått kritikk, blant annet fra journalist Anki Gerhardsen, som er tidligere lektor ved universitetet. Til Klassekampen har hun uttrykt bekymring for at studiet kunne bidra til å viske ut skillet mellom journalistikk og reklame.

– Det er allerede et stort press på journalistikken og forholdet vårt til fakta i dag. Er det noe verden da ikke trenger mer av, så er det smarte PR-rådgivere med et selektivt forhold til sannhet, sier hun til avisa.

Men nå legges altså planene til side, og Avisa Nordland skriver at det må bygges opp et fagmiljø med flere ansatte og relevant forskning før det kan sendes inn en ny søknad om godkjenning.