Universitet og høgskoler har 3 milliarder på lager

Ved årsskiftet hadde universiteter og høgskoler over 3 milliarder ubrukte budsjettkroner, viser Riksrevisjonens årlige gjennomgang av statlige virksomheter.

Riksrevisor Per-Kristian Foss kritiserer at Kunnskapsdepartementet ikke spør hva de ubrukte midlene skal brukes til.

Ved utgangen av 2018 var samlet avsetning av ubrukte budsjettmidler på nær 3,3 milliarder kroner.

Bevilgningen til universiteter og høyskoler var i fjor på 34,4 milliarder kroner, og de ubrukte midlene utgjorde dermed nærmere 10 prosent av dette, noe Riksrevisjonen finner kritikkverdig.

Kunnskapsdepartementets årlige rapportering til Stortinget inneholder ikke samlet og entydig informasjon om utviklingen i ubrukte budsjettmidler, påpeker de.

Virksomhetene har heller ikke planer som samlet synliggjør hvordan de planlegger å benytte avsetningene av de ubrukte budsjettmidlene.

– Vi mener ikke at det er galt at universitetene har ubrukte midler, men at departementet ikke spør hva de skal brukes til, sa riksrevisor Per-Kristian Foss da han tirsdag la fram rapporten.

Riksrevisjonen slår videre fast at virksomheter underlagt Kunnskapsdepartementet «i varierende grad» etterlever statlige regnskapsstandarder.