Årets julebord ved UiB blir uten kjøtt

Universitetet vil bli klimanøytral og serverer verken pinnekjøtt eller ribbe på julebordet i desember.

Pinnekjøtt er fy-mat på årets julebord ved Universitetet i Bergen.

Det er administrasjonen ved Universitetet i Bergen som arrangerer julebord for opptil 500 gjester, skriver På Høyden og Khrono.

I motsetning til tidligere år må pinnekjøttelskende vestlendinger finne på noe annet å spise. Fisk blir servert, opplyser arrangør og avdelingsdirektør Synnøve Myhre. I klimaets tjeneste har UiB kommet fram til at grønnsaker og fisk er bedre enn kjøtt.

- Det er viktig å få sagt at vi ikke vil at folk skal slutte å spise pinnekjøt på julaften. Vi prediker ikke. Men kanskje trenger en ikke å ete det tre ganger før jul. I komiteen har vi tatt universitetets strategi innover oss, og tenkt på hva vi bør gjøre som en stor og ansvarlig arbeidsplass, sier hun til På Høyden og Khrono.

Det er universitetets arbeid for å nå målet om å bli klimanøytral innen 2020, som har fått julebordarrangøren til å tenke i nye matbaner. Og kanskje gir det nye matvaner?