Lærermasteren:

Senterpartiet reagerer på uklar finansiering

- Når regjeringa lanserer noe som ei satsing, må det følge midler med, sier  stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand i Senterpartiet.

- Vi frykter at de manglende signalene om finansiering går utover lærerutdanninga og det tilbudet studentene får, sier Strand.

Hun er enig i instituttleder Torberg Falchs kritikk av regjeringa. I et intervju med UA fredag fortalte han at landets lærerutdanninger fortsatt ikke aner om de får godt nok finansiert det femte året på masterutdanningene.

- Jeg er sterkt misfornøyd med situasjonen, sa han til UA.

Femårig masterutdanning ble innført i 2017 for grunnskolelærerutdanninga trinn 1-7 og trinn 5-10. Det som tidligere var fireårige bachelorutdanninger, ble nå omgjort til femårige masterutdanninger. For lærerutdanningene begynner det å haste å få finansieringa på plass. De første studentene begynner på det femte masteråret høsten 2021.

- Jeg er sterkt misfornøyd med at myndighetene har satt oss i en slik usikker situasjon og ikke gjort oss i stand til å planlegge. Vi skal tross alt veilede over 300 nye masteroppgaver. Slik det ser ut nå, veit vi ikke hvordan finansieringa blir før oppunder jul, et drøyt halvår før vi starter opp det femte året, sa Falch.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Institusjonene må ta ansvaret

Etter intervjuet kontakter stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand UA og har følgende på hjertet:

- Kritikken mot regjeringa er gjenkjennelig. Det som blir lansert som ei satsing, blir ikke godt nok finansiert. Når det ikke følger med midler, blir det desto tøffere for institusjonene å gi et godt tilbud, sier hun.

Regjeringa forsvarer seg med at det er helt vanlig budsjettbehandling å bevilge penger først når det femte året trer i kraft.

- Derfor har vi både i statsbudsjettet for 2019 og 2020 varslet at regjeringa vil sette av midler til det femte året i 2021-budsjettet, opplyste statssekretær Aase Marthe Johansen Horrigmo i Kunnskapsdepartementet.

- Dette har vi vært redd for hele veien. Det er flere store ord, men finansiering mangler i flere satsinger og regjeringa skyver ansvaret over på institusjonene. Vi frykter at de manglende signalene om finansiering går utover lærerutdanninga og det tilbudet studentene får, sier Strand i Senterpartiet.

Senterpartiet har vært skeptisk til å innføre et krav om femårig masterutdanning for grunnskolelærerutdanningene.

Sammen med AP og SV har partiet lagt inn følgende forslag i behandlinga av stortingsmeldinga «Tett på – tidlig innsats»:

Forslag:

Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2021 om å legge fram en oversikt over det totale behovet for nye lærere og behovet for videreutdanning av lærere i skolen som i dag ikke innfrir de nye kompetansekravene.

Forslag:

Stortinget ber regjeringen sørge for at lærerutdannere med høy forskningskompetanse og oppdatert profesjonskompetanse fortsatt er til stede i hele landet, og ruster nyutdannede samt etter- og videreutdannede til å ta nye læreplaner i bruk.

Forslag:

Stortinget ber regjeringen legge fram en egen stortingsmelding om rekruttering av lærere med tiltak for å sikre nok kvalifiserte lærere i hele grunnopplæringen.

LES OGSÅ: -  Kravet om 4 i matte har liten betydning for oss
LES OGSÅ: Kritisk til forslag om to sensorer