Sære Facebook-krav da konsernet besøkte NTNU
Entusiasmen var på topp denne uka da 50 kvinnelige studenter i Jenteprosjektet Ada fikk karriereråd av Facebook. Men da prosjektleder Line Berg ønsket fyldig mediedekning av begivenheten, satte konsernet seg på bakbeina.
Facebook er beryktet for å være lite medievennlig. Det fikk også prosjektleder Line Berg erfare da konsernet besøkte NTNU.
Tore Oksholen
Jenteprosjektet Ada følte de hadde skutt gullfuglen da Facebook takket ja til å besøke Gløshaugen for å delta på en kodekveld for studentene. Dette var midt i blinken for Ada, som jobber for å få flere kvinnelige søkere til Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk. En annen målsetting er å bidra til at studentene fullfører studiene gjennom faglige og sosiale tilstelninger.
Ønsket mediedekning
I ettertid sitter Line Berg igjen med blandete følelser. Selve arrangementet i regi av Facebook oppsummerer hun som fantastisk. Seks kvinnelige ingeniører og en HR-representant kom fra Facebooks London-kontor. På kafé Sito på Gløshaugen holdt de en presentasjon og workshop for de 50 inviterte studentene, og spiste middag med studentene etterpå.
- De kvinnelige Facebook-ansatte var herlige. De var unge og sprudlende, og bød på seg selv. De fortalte om hvordan de fikk jobb i konsernet og ga gode råd om hvordan man forbereder seg til et kodeintervju. Og svarte på mange spørsmål fra studentene, forteller Berg til UA.
Underveis i middagen slo de Facebook-ansatte seg ned sammen med studentene og snakket med dem hele kvelden. Mange av jentene ble venner med dem på Facebook og fikk invitasjon til å komme til London.
Line Berg sier at de alle hadde en strålende ettermiddag og kveld, og det var svært inspirerende for studentene å få disse karriererådene av kvinnelige ingeniører fra Facebook.
Men det var altså et skår i gleden for prosjektlederen. Det hadde vært så fint om media kunne slå på stortromma, fortelle om dette fantastiske arrangement og på den måten bidra til at unge jenter får lyst til å søke seg til IKT-fagene.
- Alle er tjent med et slikt oppslag
I god tro varslet Line Berg Dagens Næringsliv om at Facebook ville komme til NTNU. Avisa var meget interessert, ville gi arrangementet bred dekning og ba om eksklusivitet, ifølge Berg, som var strålende fornøyd med å få nasjonal mediedekning:
- Etter mitt skjønn ville både NTNU og Facebook vært tjent med et slikt oppslag, konstaterer Berg.
Men den gang ei. Da Facebook fikk høre at ei næringslivsavis ville komme for å dekke begivenheten, satte de seg på bakbeina. Beskjeden var at de ikke pleier å la mediene være til stede med mindre det er noen fra konsernets kommunikasjonsavdeling til stede («Corporate Communication Group»). Berg prøvde å få noen derfra til å møte opp, men lyktes ikke. De ville ikke ha noe mediedekning fra selve workshopen, men gikk etter hvert med på at media kunne være til stede før og etter selve arrangementet.
Dagens Næringsliv mistet interessen og ønsket ikke å dekke arrangementet når de ikke kunne være til stede. Berg, som følte en stor profileringsmulighet var i ferd med å glippe ut av hendene sine, spurte Facebook om UA kunne dekke arrangementet. Da fikk hun til svar at konsernet kunne komme med en generell uttalelse til UA. Berg spurte om kanskje Dagens Næringsliv kunne intervjue Facebook på telefon og få en tilsvarende uttalelse. Da svarte konsernet nei, de var kun villige til å gi en slik uttalelse til UA.
- Det var en veldig stressende situasjon for meg. Som prosjektleder for Jenteprosjektet Ada, hadde jeg lyktes med å få et stort medieoppslag om hva vi driver med. Å deretter gi beskjed til Dagens Næringsliv om at dere ikke får lov å dekke dette, var grusomt, sier Berg.
UA har vært i kontakt med Dagens Næringslivs journalist, som bekrefter at avisa trakk seg da de ikke fikk være til stede under arrangementet.
- Ikke bra med hemmelighold
Selv har Line Berg bodd i Madrid i fem år og er klar over at Norge utmerker seg med sin åpenhet og uformelle væremåte. Utenlandske selskaper er gjerne mer hierarkiske og utilgjengelige. Men i akkurat dette tilfellet har hun problemer med å forstå hvorfor Facebook ikke vil ha oppmerksomhet om at de går i spissen for å rekruttere kvinnelige studenter til IKT-stillinger.
I ettertid ser hun at hun burde avklart mediedekning med Facebook mye tidligere. Første etter at Dagens Næringsliv meldte sin interesse, ga hun beskjed til Facebook. Da var det seks dager igjen til arrangementet.
- Dette gjorde det vanskelig for oss. Det føles feil at vi ikke kunne utnytte skikkelig rekrutteringseffekten av et slikt arrangement. Arrangementet var uansett vellykket og vi er glade for at vi fikk Facebook på besøk, understreker hun.
Nå ønsker hun å få en skikkelig begrunnelse fra konsernets mediesjef i Norden, og håper innerst inne at alt beror på en misforståelse. Berg sier at Jenteprosjektet Ada generelt ønsker medieoppmerksomhet for å spre budskapet om hvor viktig det er å få flere kvinner til å studere IKT-fag. Berg vil derfor spille på lag med media og håper å få med seg norsk og internasjonalt næringsliv på dette.
UA har vært i kontakt med Facebook for å få deres versjon av saken. Peter Münster, som er konsernets mediesjef i Norden, skriver:
"Formålet med arrangementet var å få til en åpen samtale med et lite antall deltakere. Å ha media til stede kunne forkludret dette. Siden arrangementet i utgangspunktet ikke var ment å være en mediebegivenhet, og siden dette ikke var avklart med oss på forhånd, bestemte vi oss for å si nei til mediedekning" (oversatt fra engelsk av UA).
I ettertid har Dagens Næringsliv fått tilbud om å intervjue rekrutteringsansvarlig ved hovedkvarteret i Dublin.