Unikt stunt ved studiestart:

Studentleder Gjermund stilte i kjole på scenen

Studentleder Gjermund Kvernmo Langset stilte i svart og sid kjole da han talte til de nye studentene i Ålesund.

Kjolestunt for mangfold. Oppmerksomheten i salen var på topp da den stedlige lederen av Studentparlamentet i byen, Gjermund Kvernmo Langset tok til orde for mangfold.

(Saken er oppdatert)

– Jeg gjør dette for å vise at vi har alle rett til å være oss selv, sa han fra talerstolen.

Ved NTNU er det lov å stikke seg litt ut

Ansatte og studenter brøt først ut i en overrasket latter da Langset entret scenen under dagens immatrikulering i Ålesund.

Med bar rygg gikk han opp trappa på vei til scenen. Borte var findressen han var iført da den akademiske prosesjonen kom skridende på den røde løperen en times tid før. Underveis hadde han skiftet til kjole, og foran et storøyd publikum forklarte han hvorfor:

- Jeg har på meg kjole for å vise at her ved NTNU er det lov å stikke seg litt ut. Mange brøt ut i latter da jeg dere så meg i kjole, men dette er ikke bare gøy. Neste gang noen skiller seg ut, må vi tenke oss om to ganger før vi flirer.

- Vi har alle rett til å være oss selv

Oppmerksomheten i salen var på topp da den stedlige lederen av Studentparlamentet i byen tok til orde for mangfold. Han pekte på at studietida er ei brytningstid, der studentene utvikler seg og får nye vennskap.

- Vi har alle rett til å være oss selv. Derfor stiller jeg i kjole i dag – for det er greit i Ålesund, slo han fast.

Og avsluttet slik:

- Hjertelig velkommen til dere alle. Her hos oss er det lov å by på seg selv.

På vei ned fra scenen sto applausen i taket. For første gang under en høytidelige immatrikulering kom det heiarop fra nybakte studenter. En smilende Marte Øien, leder av Studenttinget møtte ham nederst i trappa – begge var tydelig fornøyde med den effekten kjolestuntet fikk.

Ville understreke budskapet

- Kjolen ble et verktøy for å understreke budskapet vårt, sier Gjermund Kvernmo Langset da UA møter ham og Studenttingets leder, Marte Øien, et par timer etter det som vil bli en minneverdig seremoni, takket være det overraskende kjolestuntet.

Kjolen fikk Langset lånt av ei god venninnne og Øien forteller at de har brygget lenge på idéen. Og de så på forhånd for seg hvordan reaksjonene kom til å bli.

- Det var planen at folk skulle le da Gjermund entret scenen med kjole. Budskapet var at vi må alle tenke oss om en ekstra gang før vi ler av folk som stikker seg ut, sier Øien.

Selv har Gjermund fått mange gode tilbakemeldinger på sin noe uvanlige entré.

- Flere har fortalt meg at de satt med tårer i øynene da jeg sto på scenen i kjolen, sier han.

Marte Øien leder av Studenttinget Gjermund Kvernmo Langset kjolestunt
Gjermund Kvernmo Langset studentleder