- Studentene er svært viktig for oss

Trondheim Pride kjenner seg ikke igjen i påstanden om at de ikke har vært til stede på campusene.

Trondheim Pride er en årlig begivenhet med stort innslag av studenter. Her markerte de seg i Oslos parade.

Det var onsdag masterstudent Tiril Andreassen sa følgende til Universitetsavisa:

«Trondheim Pride kunne hatt stand her og stått tilgjengelig med informasjon til folk som trenger en prat.»

Festival Hannah Christin Lerfaldet er ikke enig i denne virkelighetsbeskrivelsen:

- Dette er rett og slett feil. Vi har vært på campus og stått på stand. Studentene er kjempeviktig for oss, ikke minst fordi vi bor i Norges mest prima studentby, understreker hun.

Vil samarbeide mer med NTNU

Hun forteller at de har deltatt på vrimledagen på Dragvoll og på immatrikuleringsdagen på Gløshaugen. I tillegg har de hatt stand på Dragvoll og på Dronning Mauds Minne. Hvert år blir NTNU invitert til å delta i paraden. Det er også sendt ut invitasjon til alle linjeforeningene. Universitetsbibliotekene er kontaktet og har lagt ut skeiv litteratur.

- Det er naturligvis mye mer vi kan gjøre for å nå studentene og være mer synlige, men det har med kapasiteten vår å gjøre. Vi er mer til stede enn i fjor. Vi har ikke nok frivillige til å være så synlige som vi ønsker, sier Lerfaldet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Festivalen ønsker et tettere samarbeid med NTNU. Erfaringene er at det ikke er lett å få en synlig standplass. Da det for eksempel var vrimledag på Dragvoll, havnet de i øverste etasje, helt innerst der psykologi holder til. Dermed ble de ikke synlige for folk flest. Lerfaldet ønsker seg ei ordning med rullering, slik at de i hvert fall innimellom kan bli mer sentralt plassert.

Hvordan er studentenes engasjement for Trondheim Pride?

- Vi ser mange tegn til at studentene feirer Trondheim Pride. Isfit og Samfundet deltar, linjeforeninga for lektorstudentene, Erudio, er aktiv og FO-studentene har holdt kurs i rosa kompetanse for å øke kunnskapene om kjønn og seksualitet. Engasjementet er stort, forteller hun.

LES OGSÅ: NTNU flagger for Pride hele uka

Hvorfor Pride nå?

Noen stusser kanskje på hvorfor det arrangeres Pride i september? Det vanlige er at festivalen skjer i juni. Det har også med studentene å gjøre, opplyser Lerfaldet.

- Det er da studentene er tilbake for fullt. Vi tar hensyn til at Trondheim er Norges studentby og det er viktig for oss at så mange som mulig av studentene kan delta, sier festivalsjef Hannah Christin Lerfaldet.