Denne tjenesten gjør at du kan sjekke karakterene i alle emner

Grades.no startet som et hobbyprosjekt for tre informatikkstudenter. Nå har siden rundt 5000 unike brukere i uken, og vedlikeholdes av linjeforeningen Online ved NTNU.

På Grades.no kan du søke i alle emner tilbake til 2004 og se karakterfordeling og strykprosent.

Lurer du på hvordan karakternivået i Exphil var våren 2014? Eller er du nysgjerrig på hvor mange som endte med ikke bestått i emnet «TDT4120 - Algoritmer og datastrukturer» våren 2020?

Da finnes det en tjeneste for deg.

- Det er så absolutt en form for fri informasjon-/programvareideologi bak både denne tjenesten og de andre verktøyene vi tilbyr studentene, sier Monika Muzyk.

Hun er styremedlem i drifts- og utviklingskomiteen i Online, linjeforeningen for informatikk ved NTNU. Det er dem som har ansvaret for å vedlikeholde nettstedet Grades.no.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

5000 unike brukere

Tjenesten ble ifølge Muzyk startet som et hobbyprosjekt av tre informatikkstudenter for en rekke år siden, og hadde opprinnelig ikke noe med linjeforeningen å gjøre.

- Da de tre studentene var ferdigstuderte i 2017, spurte de om vi ville ta over vedlikehold og videreutviklingsarbeidet. I 2018 startet vi opp arbeidet med en overhaling av hele kodebasen og ryddet opp i en god del feil som hadde hopet seg opp, forteller hun.

Nå jobber de blant annet med å flytte tjenesten, som har rundt 5000 unike brukere hver måned, opp i skyen.

Flere tjenester for studentene

Alt de gjør lages med åpen kildekode slik at hvem som helst kan benytte seg av systemene deres.

- Vi har som mål å lage løsninger som gjør at linjeforeningen kan driftes på en god og stabil måte, men som sidemål produserer vi også tjenester vi mener vil gagne alle studenter ved NTNU. I tillegg til Grades.no hører også epostlistene våre og student-wikipediaen til der.

Epostlistene er til for å gjøre det enklere å spre informasjon til alle studentforeninger ved NTNU, og brukes av både enkeltstudenter, NTNU og kommunen.

- Student-wikipediaen er en samling av informasjon som noen har ment kunne være nyttig for studenter en eller annen gang gjennom tidene. Mye av det er veldig utdatert, men mye er også ekstremt relevant, sier Muzyk.