Arkitektstudenter i harnisk over det de mener er for dårlig undervisning

Arkitektstudent Alice Lødemel Sandberg hevder ledelsen ved Fakultet for arkitektur og billedkunst tilbyr en mangelfull undervisning.

Vi får ikke det beste tilbudet og den beste utdannelsen ved NTNU når vi kommer på masternivå, sier masterstudent Alice Lødemel Sandberg.
Publisert Sist oppdatert
Møter motbør: Fredrik Shetelig er dekan ved Fakultet for arkitektur og billedkunst.

I tillegg har 230 medstudenter i ettertid skrevet under på et opprop med kritikk av ledelsen.

I kronikken «NTNU driter i morgendagens arkitekter» i Tidsskriftet A, leverer masterstudent Sandberg en kraftig salve mot AB-fakultetet:

« Vi må si det en gang til, med litt mer trykk denne gangen, selv om de det gjelder velger å ikke høre. Fakultetet for Arkitektur og Billedkunst på NTNU bryr seg ikke om studentene sine, og vi er lei. Vi er lei av dårlige kurs, dårlig tilrettelegging, dårlig planlegging, dårlig informasjon, dårlige ressurser. Men det driter vel NTNU i.»

Ifølge Arkitektnytt leverte seks arkitektstudenter tirsdag et opprop med 230 underskrifter til dekan Fredrik Shetelig. I oppropet kritiserer studentene ledelsen ved fakultetet for å ha nedprioritert utdannelse da de skulle ansette en professor i arkitektonisk formgiving, materialer og konstruksjoner.

Studentene mener det ble gjort feil i ansettelsesprosessen, at studentene ikke ble hørt og at ledelsen legger for stor vekt på forskning framfor å utdanne dyktige arkitekter.

- Vi føler oss nedprioritert

- Det vi på masternivå har sett, er at man prioriterer å ansette folk som driver med forskning, men ikke undervisning. Vi er opprørte fordi vi føler vi er nedprioritert. Vi får ikke det beste tilbudet og den beste utdannelsen ved NTNU når vi kommer på masternivå, sier Alice Lødemel Sandberg til UA.

Dette er også et tema i oppropet fra studentene, hvor det blir hevdet at «utdannelsen av arkitekter og sakkyndige vurderinger må vike til fordel for et spesifikt syn på forskning og ønsket om samarbeid med industrielle partnere.» 

Masterstudent Sandberg sier til UA at studentene lenge har meldt fra til ledelsen om det de mener er mangler ved undervisningen, og at også evalueringsrapportene har kritisert dårlige kurs og for dårlig opplegg uten at de har fått noen respons fra ledelsen. Og heller ikke da de skulle ansette ny professor, følte studentene at de ble hørt.

«Studentene har mageknip»

Alice Lødemel Sandberg understreker at de ikke er fiendtlige til forskning, men at det som skjer på forskningsfronten ikke drypper på studentene. Hun savner også erfaringene som prosjekterende arkitekter har:

- Som undervisere har disse arkitektene gitt meg refleksjon. De har noen erfaringer som gjør at jeg modnes og utvikles faglig, og de gir meg noen verdier som burde være inkludert i den akademiske utdannelsen, sier hun til UA.

I kronikken i Tidsskriftet A beskriver hun undervisningen slik:

«Det som ikke er greit er å sette opp seks kurs, hvor to har slitt med søkertallet i flere år, tre handler om å bygge fullskala og to baserer seg på eksperimentelle læringsmetoder. Kun ett prosjekteringsfag tilbyr NTNU studentene sine til våren, barnehage. Studentene har mageknip for å ikke få det ene faget som er bra.»

Frustrasjonen er tydelig når hun utbasunerer:

«Jeg går ikke på universitetet for å bli god til å snekre!»

- Gir blanke i kunnskapen

Videre skriver hun: «Så lenge NTNU har satt opp nok kurs til antall elever er de fornøyd. De gir blanke i om vi vil ha den kunnskapen de gir oss. Enda verre, de gir blanke i om den kunnskapen de gir oss gjør oss til gode arkitekter. »

Til UA sier Sandberg at fakultetsledelsen har forsvart seg med at det i fjor ble satt i gang en større evalueringsprosess, som hun oppfatter kan ta flere år.

- Vi mener det går an å fikse dette fra semester til semester, slik at vi kan gå ut med mer kunnskap enn det som er tilfelle akkurat nå, avslutter hun.

Universitetsavisa har bedt dekan Fredrik Shetelig om å kommentere kritikken, men har ikke lyktes i å komme i kontakt med ham.

Vi har også prøvd å innhente kommentarer fra Gunnar Parelius, prodekan for utdanning, men han er på utenlandsreise og har heller ikke vært tilgjengelig på telefon.