NTNUs jentesatsning inspirerer andre nordiske universiteter

Universitetene Chalmers og Aalto har begge kopiert NTNUs satsninger for å lokke flere jenter til teknologifag. – Jeg ble veldig inspirert av Jenteprosjektet Ada, sier finske Marja Niemi.

Finland arrangerte nylig sitt «Shaking up Tech», og i foredraget etterpå takket arrangørene NTNU.

I forrige uke samlet Teknologiuka i Trondheim 450 jenter. Tidligere har NTNU arrangert både Teknologicamp og Jentedagen.

Både svenske Chalmers og finske Aalto har besøkt Teknologicampen, og er nå i gang med lignende arrangement.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Kontinuitet

Marja Niemi er ansvarlig for jentesatsningen ved Aalto Universitet i Finland. Hun ble veldig inspirert av Jenteprosjektet Ada.

– Vi besøkte Teknologicampen, og ønsket å kopiere konseptet ved vårt universitet. Resultatene fra NTNU var imponerende. Jeg tror nøkkelen i NTNU-prosjektet er kontinuiteten, vi har hatt lignende prosjekter i Finland også, men de har alltid bare vart i noen år, og når prosjektet har sluttet, har også effekten forsvunnet, sier Niemi.

Aalto har nå for første gang arrangert sitt «Shaking up Tech».

– Målet er å arrangere dette årlig, og å utvikle konseptet videre til vi når en balanse mellom menn og kvinner blant teknologistudentene, sier hun.

Ble raskt fullbooket

Shaking up Tech ligner på NTNUs Teknologicamp.

– Vi har presentasjoner, workshops og litt om studentlivet. Vi hadde 200 deltakere, men siden dette var første gang, gikk programmet kun over én dag. Eventet var fullbooket 1,5 time etter at vi åpnet registreringen, så det var tydelig behov for et slikt event i Finland! sier Niemi.

En undersøkelse av jentenes holdninger før og etter arrangementet viste en økning i interessen for teknologifag.

Neste år blir arrangementet større, og to andre universiteter skal også delta.

Universitetsavisa har tidligere skrevet om at KTH har blitt inspirert av NTNU.

Camp Vera

Ulla-Karin Drakeskär jobber ved universitetet Chalmers i Göteborg.

I mars skal Chalmer rekruttere og inspirere jenter gjennom «Camp Vera». 100 utvalgte gymnasjenter skal inviteres.

– Målet er å synliggjøre kvinnelige forbilder og å inspirere unge jenter til å søke seg til Chalmers, og da først og fremst til Chalmers grunnutdanning med fokus på elektroteknikk, datateknikk og IT, sier Drakeskär.

For å få tak i den ønskede målgruppen skal universitetet lansere en digital konkurranse.

Likestilt rekruttering

Drakeskär forteller at de har latt seg inspirere av NTNU.

– De har framgangsrikt arbeidet for en økt andel jenter på lignende program. Vi håper over tid å se en like positiv utvikling hos oss som hos NTNU, sier hun.

De har også et samarbeid med prosjektteamet på NTNU.

– Forhåpentligvis kan vi nå ta dette videre sammen, slik at de nordiske landene går foran når det gjelder likestilt rekruttering innen teknologi, sier hun.

Hun sier det er et problem ved de fleste ingeniørprogrammene at det er få jenter som søker.

– Men spesielt er det få jenter innen data, IT og elektro. På noen programmer er bare 10-20 prosent kvinner, sier Drakeskär.

Besøk Sverige og Finland til Teknologicamp