Ytring:

Nord er farlig for Nordland og norsk offentlighet

Fake news har gode tider i nyhetsstrømmen fra Nord Norge for tiden: Mens Innovasjon Norge lurte media i hele verden med historien om klokkefri sone utenfor Tromsø, lurer Nord Universitet store deler av Norge til å tro at det er fornuftig å legge ned høyere utdanning mellom Bodø og Trøndelag, altså Helgeland.

Her vedtar styret ved Nord universitet avvikling av studiestedene i Sadnessjøen, Verdal og på Nesna.

Nord Universitet bløffer på flere nivåer: Først avtalebrudd med hele regionen, deretter manipulerer man resten av landet med villedende og mangelfull statistikk.

Tidligere Høgskolen i Nesna, som inkluderte Mo i Rana og Sandnessjøen, ble lovet å bli styrket og utviklet ved fusjonen med Nord i 2016. I stedet ble man gradvis avviklet fra dag én, i 2016 hadde man mer enn 1300 studenter, i dag 430. Så skylder styret ved Nord på lave studenttall for å legge ned Nesna og Sandnessjøen, for å berge campus i Bodø og nordlige Trøndelag fra å miste universitetsstatusen. Potensiell økonomisk gevinst: 2 % (!). Garantert tap: katastrofal rekrutering av lærere og sykepleiere for 80 000 mennesker i sørlige Nordland. Raseriet fra hele regionen bekrefter det.

Erfaringen med Nord-løftebruddene de siste tre årene gjør at man ikke klarer å tro på vage løfter om distribuert utdanning med base i Bodø i framtiden. I stedet har Helgelandssykehuset og en rekke kommuner erklært brudd med Nord på grunn av universitetets manglende ansvarsfølelse for samfunnet.

Det blir verre: Nord har amputert en frisk kroppsdel og skapt en kirurgisk katastrofe. Nesna leverer per i dag den beste lærerutdannelsen i Nordland fylke, ifølge søkertallene og Studentbarometeret. Alle 430 studenter er knyttet til samlingsbasert undervisning, designet også for søkere som ikke kan være bosatt på en campus hele tiden. Slik forsyner man hele Nordland med lærere og sykepleiere med høy kvalitet, og med bånd til lokalsamfunnene sine. Nesna og Sandnessjøen har spesialkompetanse på denne typen undervisning, og kombinerer det med faglig forskning på høyt nivå med 21 professorer og 46 med førstekompetanse. Ved denne nedleggelsen formidler Nord en vrangforestilling om at små steder ikke kan drive god forskning, Nesna og Sandnessjøen beviser det motsatte. Hvordan bidrar denne nedleggelsen til å styrke høyere utdanning i Nordland?

Men fake news tar ikke hensyn til det beste argumentet, for det handler om å gjenta bløffen uansett. Denne fremgangsmåten er gift for ethvert samfunn, spesielt når staten er inne i bildet. For å si det med ordene til avisa Nordlys («Innovasjon Norge» er byttet ut med «Nord Universitet»):

Nord Universitet låner troverdighet som en aktør eid av det offentlige Norge. Hvis det er greit for Nord Universitet å bløffe mediene og innbyggerne, i hvilke andre sammenhenger kan staten lyve? Og hvis det er greit for staten å slå en liten løgn overfor innbyggerne: Hvorfor skal det ikke være greit for innbyggerne å slå en løgn overfor staten? (Leder i Nordlys, 28. juni)

Forskjellen er at Innovasjon Norge har innrømmet bløffen og beklaget skaden på norsk troverdighet i utlandet. Nord Universitet kjører derimot på og raserer studietilbud og faglig kompetanse i en hel region. Hvis man har et universitet som ikke vil forholde seg til avtaler, fakta eller sannhet, hva skjer med Norge og norsk offentlighet da?

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.