Ytring
Folkeopplysning om akademia
Det er få i maktposisjoner som tar til orde mot sleivsparkene mot sektoren vår. Hvorfor er det slik?
Eli Smeplass håper flere kampklare stemmer melder seg på.
Foto: Kristoffer Furberg
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Forskning og høyere utdanning blir ikke
tilstrekkelig anerkjent i samfunnet. I den ene stortingsmeldingen etter den
andre skrives det om behov for kunnskap og forskning.
Men samtidig så nesten ukentlige debatter
om akademia og mer eller mindre kreative forslag til ny styring av vår sektor.
Den ene politikeren etter den andre går til media og klager på at norsk høyere
utdanning må slankes, spares, piskes, men få i maktposisjon sier nevneverdig imot.
Forslagene dras skamløst opp av en
tilsynelatende bunnløs forslagskasse med dårlige idéer. Fortellingen er at vi ikke
utdanner de riktige kandidatene. De som velger noe unyttig, skal ikke få
like mye støtte som de som velger noe samfunnet trenger mer av.
Hva skal vi
egentlig med kritiske analytiske ferdigheter på masternivå når de ikke har en
direkte anvendbar nytteverdi? Alle kan ikke bare studere det de har lyst til?
Samfunnet bør visstnok heller ikke betale
like mye for kunst, kultur, historie, språk eller samfunnsvitenskap som for det
vi virkelig trenger: sivilingeniører, jurister, helsepersonell og økonomer!
Flere av de som rakker ned på sektoren har slik utdanning selv. Andre
ingenting.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Den ene ministeren etter den andre glemmer å forsvare betydningen av
sektoren de skal forvalte. Det er tross alt offentlige midler vi sløser med;
«omstilling» må til.
Kommentarfeltene i sosiale medier viser samstundes
et svært demotiverende ekko av de fremsatte påstander om at UH er sløsing med
offentlige midler. Noen kjenner noen som kjenner noen som har høy utdanning og
ikke en relevant jobb. Enn å studere istedenfor å jobbe fra ung alder? Tenk hva
Norge har tatt seg råd til (spysmilefjes)!
Lite snakkes det i det offentlige
ordskiftet om at dette er en historisk strategisk politikk, som har handlet om
å styrke Norge som demokratisk samfunn, bygge kompetanse og være med på en samfunnsutvikling
som har skjedd i alle land som vil delta i den kunnskapsbaserte økonomien.
I
den vestlige verden har det blitt større etterspørsel etter mer spesialisert
kompetanse. Bedrifter, skoler, velferdsordninger, profesjoner, teknologi – så å
si alle sektorer har sett en formidabel utvikling og etterspør i dag mer
spesialisert og forskningsbasert kompetanse enn før. Det gjelder like mye i
yrkesfagene som spesialisttjenester, industri og kultur.
For å bygge landet satset vi blant annet på
flere kortere høyere utdanningsløp ved distriktshøgskoler, etter hvert flere
spesialiserte høgskoler og så store fusjonerte universiteter. Skolen har
gjennomgått gjennomgripende endringer i hva og hvordan vi underviser. Alle skal
med.
Tilpasset opplæring er et folkekjært krav. Vi har sterke rettigheter i
dagens samfunn. Kompetansekravene har også økt: forskningsbasert utdanning, økt
publisering og økt profesjonalisering.
Noe som før krevde bachelorgrad eller
mastergrad, krever i dag PhD. Fra 18 000 studenter på 1970-tallet til nærmere
300 000 studenter i 2025. Samtidig har norsk økonomi og konkurransekraft
styrket seg betraktelig. Det hele henger selvfølgelig sammen. Satsningen på høyere
utdanning har altså vært et virkemiddel for å bygge landet.
Det har også vært en del av en
ekspanderende kunnskapspolitikk i nedgangstider. Da finanskrisen traff i 2008, ville
politikere for eksempel investere i flere studieplasser for å sikre at vi
skulle komme ut på andre siden med mer kompetanse.
Den samme retorikken ble
brukt under korona-krisen for å motvirke arbeidsledighet.
Utdanningsinstitusjonene kastet seg rundt, økte antallet studieplasser,
utdannet og ansatte flere med doktorgrad for å møte kvalitetskrav. Det er
allikevel ikke så mye takknemlighet å spore.
Sektoren skulle etter årtusenskiftet også
internasjonaliseres mer for å heve kvaliteten. Tilpasning til policy-råd fra OECD,
Education at a Glance, EU og imøtegåelse av Bologna-avtalen, er noen eksempler
på hvordan vi har justert kursen og satset på utdanningenes innhold og
organisering for å tilpasse oss en stadig mer globalisert verden og sikre
konkurransekraft i offentlig og privat virksomhet.
Et kjennetegn på norsk kunnskapssektor er
at den i hovedsak har vært finansiert av offentlige midler. Det har vært en
kjempefordel for samfunnet i dårlige tider at vi har kunnet prioritere midler
til kunnskaps- og kompetanseutvikling. Samtidig har sektoren blitt gjenstand
for skyhøye forventninger om fleksibilitet og tilpasninger til politiske ønsker.
Det er tross alt fellesskapets penger.
Når vi sammenligner oss med naboer som
Sverige og Danmark er vi egentlig ganske like når det gjelder offentlig
pengebruk på utdanning. Vi skårer også ganske likt på de samme indikatorene for
velferd, levevilkår og økonomisk vekst.
Hvorfor er det slik? Velferdsmodellene
våre har satset på liknende løsninger i mange sektorer; offentlige
velferdsordninger og helsevesen, fellesskole og gratis høyere utdanning.
Allikevel er det krefter i sving som
forsøker å underminere legitimiteten til sektoren og skape et narrativ av at
det er sløseri vi holder på med i norsk UH.
Det burde egentlig gå kaldt nedover ryggen
på alle foreldre som ønsker at barna deres skal få de samme mulighetene til å
utvikle seg som de har fått selv i fremveksten av kunnskapssamfunnet.
Universitet og høgskoler er ikke kunnskapsfabrikker som skal effektiviseres, de
er også arnesteder for kritisk tenking, danning, kultivering, selvrealisering
og modning. Alle kan ikke bli ingeniører og teknologer.
Noen er bedre på kunst
og kreativitet, andre på omsorg, atter andre på språk og kultur. Samfunnet må
omfavne verdier og kunnskaper som ikke er direkte anvendbare i vekstindustrier.
Derfor må vi verne om akademias kjerneverdier og sikre god grunnfinansiering
til en bred sektor.
Så, hvordan kan vi forsvare kunnskapssektoren
mot respektløs raljering?
Jeg har noen idéer, men håper flere vil
være med på diskusjonene. I fellesskap kan vi ruste oss mot fremtidige
polariserende, usaklige og historieløse forslag for å bygge ned en sektor som
har vært med på å bygge landet gjennom å utdanne og danne befolkningen vår.
Derfor er jeg med på å arrangere debattmøte
på Digs i Trondheim 10. november.
Jeg håper flere kampklare stemmer melder
seg på.