Dette er NTNUs nye instituttledere

NTNU har ansatt 49 instituttledere. Se oversikten her.

Terese Løvås, May-Britt Moser, John Krogstie og Florian Schneider er noen av dem som har fått jobb som instituttledere på NTNU. Moser og Schneider fortsetter som instituttledere, mens Løvås og Krogstie er nye i jobbene.

- Rektor sier ofte at dette er den viktigste lederjobben på NTNU. Instituttlederne sitter tett på kjerneoppgavene til universitetet, sa organisasjonsdirektør Ida Munkeby til UA da 44 av stillingene ble lyst ut i mars.

I tillegg ble noen instituttledere ansatt fra 1. januar.

I mars ble det også klart at Bjarne Foss blir ny prorektor for forskning og Anne Borg blir ny prorektor for utdanning ved NTNU.

Som om ikke det var nok var det valg av kandidater til NTNU-styret i samme periode, og hvem som ble de nye styremedlemmene var klart i starten av april. I juni ble det klart hvem som blir de eksterne representantene i styret.

I 2012 valgte NTNU-styret at instituttledere skulle tilsettes, og det ble de i stort monn året etter. Før ble flesteparten valgt. Det er fordi åremålsperiodene er på fire år at så mange instituttlederstillinger ble lyst ut samtidig i mars.

Instituttlederne er instituttets daglige leder, og har som oppgave å sørge for at virksomheten drives innenfor rammer gitt i regelverk og overordnet nivås beslutninger. De har generell fullmakt til å avgjøre løpende saker. Instituttlederen rapporterer til sin dekan og inngår i dekanens ledergruppe.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Organisert etter fakultet:

Nye instituttledere ved HF-fakultetet:

Institutt for filosofi og regligionsvitenskap - Øystein Lundestad (tar over etter Bjørn Myskja)

Institutt for historiske studier - Tor Einar Fagerland (fortsetter)

Institutt for kunst- og medievitenskap - Jon Raundalen (tar over etter Anne Marit Myrstad)

Institutt for musikk - Jørgen Langdalen (fortsetter)

Institutt for språk og litteratur - Annlaug Bjørsnøs (fortsetter)

Institutt for tverrfaglige kulturstudier - Margrethe Aune (fortsetter)

Nye instituttledere ved ØK-fakultetet:

Institutt for Industriell økonomi og teknlogiledelse - Marielle Christiansen (ansatt i januar som erstatning for Monica Rolfsen som ble dekan)

Institutt for Samfunnsøkonomi - Anne Borge Johannesen (fortsetter)

NTNU Handelshøyskolen - Arve Pettersen (tar over etter Espen Gressetvold)