UiB skal bruke millioner til sikring mot innbrudd

Tyveriet av nær 400 vikingskatter i august får Universitetet i Bergen til å investere millioner kroner i ny sikkerhet.

Må sikre bedre. Etter tyveriet kom det frem at Universitetsmuseet i Bergen ikke hadde gjennomført sikringstiltak som hadde vært planlagt i flere måneder. Museet forklarte det med «systemsvikt», og nedsatte en arbeidsgruppe som har gjennom sikkerhetsrutinene etter innbruddet.

Det var i august at tyver klatret opp et stillas og brøt seg i inn et vindu i syvende etasje i Universitetsmuseet i Bergen. Hele 396 uvurderlige gjenstander fra viktingtiden ble stjålet.

En arbeidsgruppe gått gjennom sikkerhetsrutinene etter innbruddet, skriver Bergens Tidende. (+) Nå skal Universitetsmuseet investere flere millioner kroner i ny sikkerhet. Det skal blant annet ansettes en ny sikkerhetssjef, en stilling som utlyses neste uke.

LES OGSÅ: Alle museer er utsatt for innbrudd

LES OGSÅ: Entusiaster over hele verden leter etter de stjålne vikingsskattene

- Innbruddet var helt klart en vekker. Det er åpenbart at sikringsarbeidet vårt ikke har vært godt nok. Vi har allerede gjort en rekke strakstiltak, og planlegger nå flere og mer omfattende grep, sier universitetsdirektør Kjell Bernstrøm til avisen.

Etter tyveriet kom det frem at Universitetsmuseet ikke hadde gjennomført sikringstiltak som hadde vært planlagt i flere måneder. Museet forklarte det med «systemsvikt», og nedsatte en arbeidsgruppe som har gjennom sikkerhetsrutinene etter innbruddet.

Gruppens rapport viser at sikkerheten sviktet på flere måter under innbruddet, skriver Dagbladet.

UiBs direktør sier rapporten særlig viser at museet vi mangler spesialkompetanse på fysisk sikring av verdifulle gjenstander, og at ansvaret på dette området ikke har vært tydelig nok. Det er usikkert hvor mye penegr det skal brukes på tiltak, men direktøren bekrefter at det er i «millionklassen».