Disse seks kandidatene kan havne i NTNU-styret

En vitenskapelig assistent, fire stipendiater og en postdoktor er aktuelle som representant for de midlertidig vitenskapelige ansatte i NTNU-styret.

NTNU-styret består av elleve medlemmer. Nå skal det velges ny representant for de midlertidig ansatte. Bildet er fra et styremøte våren 2018.

Fristen for å foreslå kandidater gikk ut onsdag 20. mars. Nå er det klart at det står mellom seks kandidater som representant for midlertidig vitenskapelige ansatte. Selve valget skjer 8.-10. april.

Dette er kandidatene som kan bli nye representanter for de midlertidig vitenskapelig ansatte i NTNU-styret:

* Bart Iver van Blokland, stipendiat, Institutt for datateknologi og informatikk (IE)

* Erik Frydenlund Hofsbro, vit.ass., Institutt for arkitektur og planlegging (AD)

* Ewa Morsund, stipendiat, Institutt for sosiologi og statsvitenskap (SU)

* Jørgen Veisdal , stipendiat, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (ØK)

* Kristin Norum Skoglund, stipendiat, Institutt for lærerutdanning (SU)

* Sebastian Krossa, postdoktor, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk (MH)

Velges for ett år av gangen

NTNU-styret består av elleve medlemmer. Sju av disse er interne og velges av ansatte og studenter. Det velges også varamedlemmer. Studenter og de midlertidige vitenskapelige ansatte sitter for ett år om gangen, mens resten av de interne velges for fire år.

Fordelingen mellom de interne styrerepresentantene er slik: Tre vitenskapelige ansatte, én midlertidig ansatt, én teknisk-administrativt ansatt og to studenter. Det velges også varaer for samtlige representanter.

- Viktigere enn på lenge

Den som blir valgt blir Sigrid Rønnebergs etterfølger. Hun skrev nylig i en ytring i UA at midlertidighet blir en spesielt viktig sak i 2019 og 2020.

«Når vi inkluderer stipendiater og postdoktorer, er mer enn 4 av 10 ansatte ved NTNU midlertidig ansatte. Midlertidighet er en stor utfordring for universitetene, men aller mest for oss som faktisk er midlertidig ansatte. Ved å sitte i styret ved NTNU har du den største muligheten til å påvirke din egen arbeidshverdag», skrev hun.

Rønneberg skulle gjerne ha tatt en ny periode i NTNU-styret, men har ikke mulighet på grunn at stipendiatkontrakten hennes går ut.

Hun mener rollen som de midlertidig vitenskapelig ansattes representant blir viktigere enn på lenge i den kommende perioden fordi det vil komme nye diskusjoner rundt midlertidige ansettelser.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Studentene sitter ett år i styret. - Du blir med i en maraton halvveis
LES OGSÅ: Seks studenter ønsker å sitte i NTNU-styret