Ny rapport:

Anbefaler at universitetene leier bygg i stedet for å eie

En ny rapport gjort på bestilling av to departementer konkluderer med at ordningen med at statlige virksomheter selv eier og drifter bygg bør avvikles.

NTNU disponerer rundt 750.000 kvadratmeter med bygningsmasse, hvorav omtrent 70 prosent er selveid.

Finansdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har fått gjennomført en områdegjennomgang av bygg- og eiendomspolitikken i statlig sivil sektor.

I en pressemelding fra de to departementene kommer det frem at den første rapporten etter gjennomgangen anbefaler at ordningen med at statlige virksomheter eier og drifter egen bygningsmasse avvikles. Forvaltningsansvaret bør ifølge rapporten overføres til Statsbygg, med institusjonene som leietakere.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ifølge Khrono er omtrent halvparten av bygningsmassen i universitets- og høyskolesektoren eid av sektoren selv. Dette er de fem gamle universitetene, altså Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo, Universitetet i Tromsø, NTNU og NMBU, i tillegg til Norges idrettshøgskole. Den andre halvparten av eiendommene sektoren disponerer er leid, halvparten av Statsbygg, halvparten av andre selskaper.

- Regjeringen mener rapporten må vurderes nærmere før en kan treffe en konklusjon. I første omgang vil regjeringen vurdere om statens eiendommer ved Campus Ås bør overføres til Statsbyggs forvaltning. Utover det vil regjeringen foreta en nøyere kartlegging av selvforvaltende eiendom i ulike sektorer, sier kommunal og moderningseringsminister Monica Mæland i pressemeldingen.

NTNU disponerer rundt 750.000 kvadratmeter bygg, og omtrent 70 prosent av dette er eier og drifter universitetet selv.

- Det er viktig for oss å eie våre arealer selv ettersom det gir oss kontorll over hvordan eiendommene utvikles. Vi ser at når vi har en intern eierorganisasjon er det lettere å forstå hvordan bygningsmassen kan brukes, og vi har også større friheter når det gjelder å utvikle eiendommene våre i takt med utviklingen i forskning og undervisning, sa eiendomssjef Lindis Burheim ved NTNU til Universitetsavisa da vi gjorde en større gjennomgang av universitetets bygningsmasse i fjor.

LES OGSÅ: Stor variasjon i andel leid og eid blant de gamle universitetene