Nord universitet:

Brukte 450.000 kroner på å kommunisere struktursaken

For å hanskes med det økte kommunikasjonspresset i forbindelse med struktursaken leide Nord universitet inn byrået Apeland. Kontrakten hadde en øvre ramme på en halv million.

Rundt 5000 medieoppslag om struktursaken har Nord universitets kommunikasjonsavdeling talt. For å møte presset måtte leie inn ekstern hjelp.

Ekstraordinært mediepress og stort behov for å kommunisere godt både internt og eksternt gjorde at Nord universitet valgte å leie inn kommunikasjonsbyrået Apeland fra slutten av mars i år for å bistå i saken om studiestedstruktur, skriver Helgelands Blad.

Til avisen sier kommunikasjonssjef Andreas Førde at kontrakten ble avsluttet ved inngangen til juli, og at prisen for bistanden da hadde kommet opp på 450.000 kroner.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ekstra belastning

- Vi så god tid i forveien at struktursaken ville kreve utrolig mye av kommunikasjonsenheten, og at vi ikke hadde kapasitet til å klare det alene. Det gjelder både det interne, men også det eksterne. Vi har brukt ekstremt mye kapasitet på denne saken, og den daglige driften skal gå i tillegg, sier Førde til Helgelands Blad.

Han legger også til at saken har gitt omtrent 5000 medieoppslag, noe som er et helt annet press enn det de er vante med. Selv om universitetet har en kommunikasjonsstab på rundt 20 ansatte ville det vært umulig for dem å håndtere dette i tillegg til det ordinære arbeidet, mener han.

Vedtok nedleggelse

Avslutningen av avtalen sammenfalt også mer eller mindre med styremøtet som ble enden på visen for studiestedene Nesna, Sandnessjøen og Verdal.

Under styremøtet i slutten av juni vedtok styret rektors innstilling. Den eneste som stemte mot var studentrepresentant Mathias Lauritzen som mente det nye forslaget til studiestedstruktur ikke gikk langt nok.