Stephen Dobson ønsker seg lederjobb ved NTNU

Han er født i Zambia, jobber som dekan på New Zealand og har utgitt dikt på norsk. Stephen Dobson er en av seks søkere til stillinga som prorektor for utdanning ved NTNU.

Vil bli prorektor for utdanning: Stephen Dobson er dekan ved Victoria University of Wellington. Tidligere var han dekan ved University of South Australia.

Tēnā koe, er Dobsons hilsen til UAs journalist når vi kommuniserer på e-post. Hilsenen betyr hallo på maorispråket. Dobson er dekan for utdanning ved Victoria University of Wellington på New Zealand, et land der maoriene utgjør om lag 15 prosent av befolkninga.

I utgangspunktet er det kanskje lett å avfeie Dobson som søker. Et av kriteriene i utlysningsteksten er nemlig at søkeren må beherske både norsk og engelsk skriftlig. Vi ser for oss en søker som bare behersker engelsk. Vi sender derfor av gårde noen spørsmål på engelsk og viser til dette kriteriet.

Vi får svar tilbake. På norsk.

Det viser seg at Stephen Dobson har et meget nært forhold til Norge. Han har bodd i Norge i mange år. To av barna er født på Gjøvik og familien har slekt både på Vestlandet og Østlandet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram

Læring, undervisning, vurdering

Fra midten av 1980-tallet jobbet han med flyktninger på kommunenivå. Deretter ble han foreleser og etter hvert professor i pedagogikk. Han er interessert i, og forsker på, vurdering, faglig utvikling, dannelse, klasseromstudier, inkludering og flyktningstudier.

- Jeg brenner for sammenhengen mellom læring, undervisning og vurdering, noe som er ekstremt viktig når all undervisning og evaluering blir digital i disse tidene, skriver han i en e-post til UA.

Etter mange år i Norge bestemte familien seg for å flytte til utlandet slik at barna kunne oppleve den engelskspråklige verdenen. Dessuten var det viktig for Dobson å innhente egne erfaringer om det han mener er det sentrale i framtida for all høyere utdanning: Kunstig intelligens, læringsanalyse, stordata, digital undervisning og en kombinasjon av digital og ikke-digital undervisning.

Etter å ha vært dekan i både Australia og New Zealand, er tida moden for å flytte hjem til Norge igjen, forteller han. Han er i dag professor II ved Senter for livslang læring (SELL) ved Høgskolen i Innlandet.

Bygge på tradisjon, søke fornyelse

På spørsmål fra oss hvorfor han mener han bør bli prorektor for utdanning ved NTNU, får vi følgende svar:

- Jeg vil spesielt nevne at jeg har omfattende erfaring med å lede programdesign - heldigitalt eller en kombinasjon, utvikle internasjonale partnerskap, konstruere attraktive studentveier og navigering i det skiftende landskapet av arbeidsintegrert læring, akkreditering og vurderingspolitikk, svarer han.

LES OGSÅ: Marit Reitan om hvorfor hun vil bli prorektor

LES OGSÅ: Lise Vikan Sandvik om hvorfor hun søker

Slik vurderer Dobson NTNUs situasjon:

«NTNU er i en sterk posisjon til å bygge videre på sine tradisjoner og søke fornyelse som svar på nasjonal, europeisk og global konkurranse om midler til fremragende forskningsprosjekter, til studentopplevelser og ikke minst til å styrke omdømmet. Konsolidering og vekst av nye partnerskap og samarbeid i raskt voksende regioner over hele verden blir stadig viktigere», skriver han.

Skriver dikt

Til slutt kommer vi ikke unna det vi nevnte innledningsvis. Stephen Dobson har utgitt dikt på norsk. Her fra diktsamlinga Flukt (Solørforlaget, 1991)

jeg er en båt

seiler fra havn til havn