Ofrer lokal service for å spare penger

Da NTNU inngikk avtale med Imento om levering av mobiltelefoner, var det ikke krav om lokalkontor i Trondheim. IT-sjefen ved universitetet har ingen motforestillinger mot at ansatte i stedet blir bedt om å oppsøke byens butikker for å studere ulike modeller.

IT-sjef Håkon Alstad forstår at enkelte kan oppleve det som et tilbakeskritt at lokalkontoret er borte.
Publisert

- Behovet for et lokalkontor når ansatte skal kjøpe seg ny mobil, er ikke det samme som før, sier NTNUs IT-sjef Håkon Alstad. Han mener servicen er god nok.

I november i fjor inngikk NTNU en rammeavtale på telefoner og utstyr med selskapet Imento. Den forrige leverandøren, Telehuset (Nordialog), nådde ikke opp i anbudsrunden.

Nettbutikk i Moss

I en kommentar tirsdag skildret UAs journalist prakk og problemer hun støtte på når en utslitt mobiltelefon må erstattes med en ny.

«Jeg kjenner på behovet for noen å snakke med, et fysisk sted å gå til, telefoner som kan ses, kjennes på og sammenliknes».

For: Mens ansatte tidligere kunne stikke innom lokalene til Telehuset på Sorgenfri, ta en titt på utstilte modeller og få hjelp til å sette opp den nye mobilen, er ikke dette mulig lenger. Imento holder til i Moss, driver en nettbutikk og tilbyr ikke denne typen tjenester.

Effektivisering for å spare penger

I NTNUs rammeavtale for telefonutstyr heter det: «Ved behov for lokal støtte og veiledning, ta kontakt med Imentos kontaktperson.» Og Imentos kontaktperson, Stefan Kristiansen, som også var sentral da avtalen ble forhandlet fram, sier til UA at det etter hva han minnes ikke ble fastsatt krav om lokal representasjon da avtalen ble inngått.

- Selve innkjøpsrutinene er basert på at vi skal bruke minst mulig penger på å anskaffe billigst mulig utstyr. Slik jeg husker det, var det ingen krav om å ha en lokal butikk i Trondheim slik praksisen var før. Det var en veldig god service, så jeg skjønner at man merker forskjell på det, sier IT-sjef Håkon Alstad.

Alstad understreker at han ikke kjenner kravspesifikasjonene i detalj, men må svare mer overordnet på våre spørsmål.

- Før hadde vi en mer direkte tjeneste med mer personlig kontakt. Når vi nå har prøvde å strømlinjeforme dette, så vil noen føle at det er et tilbakeskritt. Det blir et kost-nytte-spørsmål, forteller han.

Skal drifte din egen mobil

IT-sjefen mener imidlertid at behovet ikke er det samme som før for å dra ned til et lokale og se på utstilte modeller:

- Før var det et hav av modeller, nå er modellene færre og folk vet hva de skal ha når de skal bestille seg en ny mobil. Min erfaring er at de fleste ikke savner å gå innom en leverandør. Det er en effektivisering: Nå kan jeg bestille via nettet og få mobilen levert på pulten min. Og det samme gjelder også for PC, sier han.

- Hvis ansatte nå må bruke mer arbeidstid enn før på å kjøpe seg en ny mobil fordi de ikke lenger kan få assistanse av en lokalavdeling, hvor kostnadsbesparende blir egentlig dette for NTNU da?

- Det er vanskelig å forholde seg til slike utsagn. Den generelle utviklinga er at vi handler mer på nett. I prinsippet skal du selv kunne drifte din egen mobil og sette den opp. Men alle har jo ikke denne kompetansen. Derfor prøver vi å veilede når det trengs. Telefonene er mye lettere å betjene i dag. De oppdaterer og tar sikkerhetskopier selv, sier Alstad.

Hjelper til - stort sett

- Hvis ansatte står bom fast, ikke skjønner hvordan de skal få den nye mobilen til å fungere, og trenger noen som fysisk kan hjelpe seg: Kan dere yte slik hjelp?

- Vi har laget veiledninger for mobil, utover dette hjelper vi til via telefon. Er det helt håpløst, så må det la seg gjøre å få hjelp fra Orakel. Men det må vi vurdere i hvert enkelt tilfelle. Vi har ingen skranke for denne typen hjelp.

- Hva med behovet for å se utstilte modeller?

- Vi kunne hatt et utstillingsrom, men det vil igjen koste penger. Og det er også en kostnad å ha apparatene på lager. Mange butikker tilbyr mobiltelefoner, så det går an å dra innom og se på modellene hos dem.

- Vil ikke det være å snylte på andre sin arbeidskraft?

- Jeg ser ikke på det som snylting å gå innom en leverandør og se på modellene. Man får også mye informasjon om telefoner via nettet. Men som sagt, det er en kostnad å ha telefoner på lager. Vi ser ikke lenger at det behovet er særlig til stede.

IT-sjef Alstad har én innvending til dagens ordning, som han ellers synes er bra, og som NTNU tjener på: Hvis telefonen din går i stykker, er ikke servicen god nok. Før var det mulig å få en lånetelefon.

- Vi gir god service

I NTNUs rammeavtale for telefonutstyr heter det: «Ved behov for lokal støtte og veiledning, ta kontakt med Imentos kontaktperson.»

Imento hadde et kontor i Trondheim, men dette ble overtatt av Atea da de kjøpte opp regionkontorene. Imentos kontaktperson, Stefan Kristiansen, mener et lokalkontor ikke ville gjort noen forskjell:

- Du ville ikke fått en telefon raskere hvis vi fortsatt hadde hatt et kontor i byen. Vi har aldri hatt utstilling og testing av modeller, heller ikke da det jobbet en person på lokalkontoret, sier han.

Kristiansen ser at det er en fordel å få hjelp av noen på stedet, men mener Imento kan gi god nok service selv om de holder til i Moss.

- Du kan ringe til dedikerte kontaktpersoner, som alltid er tilgjengelige på telefon. Vi strekker oss så godt vi kan for at dere skal være fornøyde med oss, forsikrer han.

Han føyer til at hvis flere ønsker å få tilsendt testtelefoner og fysisk ha dem i hendene, så kan det også la seg gjøre. Hvis bare en enkeltansatt ønsker det, er det litt vanskeligere. For eksempel kan det la seg gjøre å ha et lite bufferlager hos NTNU hvis det er et ønske om det.

Stikke en tur innom Lefdal?

- Nå har flere ansatte fått beskjed av dere om å stikke innom Lefdal eller andre slike butikker hvis de vil se på modellene før de bestiller hos dere?

- Det blir ikke riktig og skal ikke skje. Jeg kan ikke se for meg at det er det vi anbefaler å gjøre. Det var sikkert ment som et tips fra en selger som ville hjelpe kunden å løse et problem så raskt som mulig.

Kristiansen poengterer at 98 prosent av kundene i dag vet hvilke modeller de skal ha. Det er stort sett to eller tre modeller folk vil ha. Aktivering av SIM-kort er en enkel sak og kan gjøres med et par tastetrykk.

- Det viktigste er at man alltid har noen å kontakte, og alltid får kontakt med en person som kan hjelpe deg. Og er det behov for å gjøre noe annerledes, er vi fleksible, sier han.