Anne Grete Preus er blitt professor i rock

Anne Grete Preus skal undervise i rock ved Universitetet i Agder. Preus hadde sin første arbeidsdag som professor II forrige uke.

Anne Grete Preus er i gang med sin første forelesning ved Universitetet i Agder.

Anne Grete Preus skal undervise i rock ved Universitetet i Agder (UiA). Preus hadde sin første arbeidsdag som professor II forrige uke.

Preus er ansatt i en 20 prosent stilling i to år som professor II ved Institutt for rytmisk musikk ved Fakultet for kunstfag, og skal i sin undervisning legge særlig vekt på forhold i musikkbransjen.

– Å være artist kan være både fett og smalhans, både med tanke på det materielle og det åndelige, sa Preus til studentene tirsdag da hun fortalte om sin lange karriere.

Preus uttrykte i følge håp at studentene kan lære av den lange erfaringen hun har, og alle feilene hun har gjort underveis.

Anne Grete Preus er det siste tillegget til en rekke etablerte artister som underviser i rytmisk musikk ved UiA. Fra før er blant andre Annbjørg Lien, Bjørn Ole Rasch, Bendik Hofseth, Askil Holm og Jan Bang tilknyttet institutt for rytmisk musikk.

Preus har en over 40 år lang karriere som musiker, sanger, bandleder, låtskriver, tekstforfatter, teater-, ballett- og filmmusikkomponist, og har gjennom sin varierte og lange karriere en særstilling blant kvinnelige rockeartister i Norge.

Rekruttere jenter til instrumentalmusikk

- Dette er veldig gledelig, og denne tilsettingen vil få stor betydning for videre utviklingen av våre studietilbud. Den bidrar til å styrke vår populærmusikkutdanning, og Anne Grete Preus vil også være viktig i vårt arbeid med å rekruttere spesielt flere jenter til instrumentaldelen av musikkbransjen, sier instituttleder Erik Gunvaldsen ved Institutt for rytmisk musikk ved UiA i følge pressemelding.

Preus ser selv frem til engasjementet ved universitetet.

- Jeg er veldig takknemlig for muligheten Universitetet i Agder gir meg. Møtet med unge talenter er inspirerende, og jeg håper å kunne bidra til at unge flammer tar av. Låtskriverkunst er utrolig givende og spennende, som på sitt beste bygger broer og skaper felles referanserammer, sier Anne Grete Preus.

Hun mener hennes lange karriere har gitt henne nyttige erfaringer.

- Jeg har gjennom et langt artistliv vært med på mange opp- og nedturer, og tror jeg kan hjelpe studentene med mine erfaringer. Bransjen byr på tøffe utfordringer, men også mange muligheter. Jeg håper å kunne bidra til at studentene ved Universitet i Agder lykkes med realiseringen av sine drømmer, sier Anne Grete Preus til nyhetstjenesten ved UiA.