Landsmøte i NSO:

Marte Øien utnevnt til ny leder

Tønsberg: Nåværende nestleder i NSO, Marte Øien, skal lede Norsk studentorganisasjon i året framover.

– Nå skal jeg ta en dusj og kanskje sove litt, ler den ferske lederen.

Marte Øien skal nå lede NSO det kommende året.

– Det er ikke mange ganger i livet jeg blir tom for ord, men dette er en av dem.

– Forventet du å vinne?

– Dette valget var på ingen måte avgjort før opptelling. Det har vært en spennende og god valgkamp, og lederkandidatene har utfordret hverandre godt.

Studentøkonomi og psykisk helse

– Hva er det første du vil gjøre som ny leder?

– Jeg vil starte med å samle organisasjonens platform så vi kan samarbeide på tvers av kompetanse, og sette studentsaker på dagsorden.

Hun gleder seg til å fortsette arbeidet for heltidsstudenten.

– Vi må fortsette å jobbe for studentkravene. Studentøkonomi og psykisk helse er saker som burde vært bedret allerede.

Innstilt av valgokmité

Før landsmøtet innstilte NSOs valgkomité Øien som leder. I sin søknad skrev hun følgende:

«NSO skal være en samlende studentorganisasjon som preger det politiske landskapet og være en viktig premissleverandør. Et slagkraftig NSO er en organisasjon hvor alle ledd i organisasjonen har en reell medvirkningsmulighet. For å få til det, er vi helt avhengig av å ha en solid organisasjon bak oss. Vi må derfor fortsette arbeidet med å skape en enda mer robust organisasjon. Dette er et viktig og nødvendig arbeid for at alle i organisasjonen skal ha en reell medvirkningsmulighet. På den måten kan vi sammen skape et enda mer slagkraftig NSO.»

Les UAs saker fra NSO-landsmøtet her