NTNU best i landet i europeisk stipendordning

Midlene fra Marie Sklodowska-Curie Individual Fellows er fordelt, og NTNU gjør det best av de norske universitetene.

Dette skriver NTNU på Innsida.

MSCA er en del av EUs forskningsprogram Horizon 2020, og det er knallhard konkurranse om stipendene. I år mottar NTNU hele ti unge forskere, pluss en på reserveliste. Dette vil si at ti av våre erfarne forskere får besøk av en ung, utenlandsk forsker hver, samt finansiering til sitt prosjekt i 24 måneder. MSCA dekker lønns- og mobilitetsmidler for den utenlandske kandidaten. Målet er en toveis kunnskapsoverføring mellom erfarne forskere og institusjoner, men også fra den unge forskeren og inn til oss. Alle fakultetene bortsett fra Økonomi og Vitenskapsmuseet har fått minst ett stipend.

Det er faggruppene som selv velger ut sin kandidat, og deretter søker de sammen om finansiering via Marie Sklodowska-Curie Individual Fellows. Det er i denne siste konkurransen om midlene at ti av våre prosjekter har vunnet frem.

Topp 5

NTNU: 10 stk