Førsteamanuensis ved Institutt for arkitektur og teknologi August Schmidt forteller at oppgaven i år skulle spille på lys og skygge. Solsiden av veggen med rekkehus er åpen med benker, trapper og divaner, mens skyggesiden er enkel og rett.
Førsteamanuensis August Schmidt mener en slik oppgave gir en veldig helhetlig forståelse av byggeprosess, planlegging og bygging.FOTO: Kristoffer Ramsøy Fredriksen
- Jeg tror det er en transformativ opplevelse for studentene, sier Schmid om prosjektet.
Han forteller at det er viktig for førsteårsstudentene å skaffe seg erfaring med materiale, konstruksjon og hvor stort eller lite noe faktisk blir.
- Det er først når de bygger det de virkelig forstår hvordan det blir i virkeligheten, sier han.
Kjipt å sitte inne
Nora Elise Stien er en av studentene som har lagt vekk pennen og funnet frem hammeren. Hun er enig med Schmidt.
- Jeg synes det er en god måte å få testet hva som faktisk er realistisk. Det kan være vanskelig å se begrensningene når man holder på noe teoretisk. En modell en kan gå inn i gjør at det er lettere å se hvilke muligheter man har og hvor stort ting er i proposisjon til hverandre, sier hun.
En annen student i snekkerbukse er Andreas Jacobsen Aalstad. Han er spesielt fornøyd med å se tegningene komme til live.
- Det er litt kjipt å sitte inne hele dagen, så det er gøy å kunne få gjort noe praktisk arbeid, for en ser jo for seg at en arkitekt bare sitter inne. Men nå får vi se hvordan det er å bygge de strukturene vi tegner i virkeligheten og hvor mye arbeid som ligger i dem, sier Aalstad
- Når man er ferdig utdannet er det ekstremt viktig å kunne snakke med snekkeren på byggeplassen på samme nivå. Forstår du hans problemer er det mye lettere å finne en løsning som er estetisk grunnlagt.
- Man kan ha mange gode ideer, men bygningen skal helst være noenlunde stabil også, sier Masterstudenten Nora Elise StienFOTO: Kristoffer Ramsøy Fredriksen
Tverrfaglig samarbeid
Masterstudent Andreas Jacobsen Aalstad mener det er viktig å samarbeide med naturen i byggeprosjektet.FOTO: Kristoffer Ramsøy Fredriksen
For studenter som er nye på studiet er dette også en god måte å skape læringsmiljø.
- Man får veldig godt samhold i gruppa, det er ikke så mange av oss som er vant til å jobbe på denne måten, så vi er avhengig av å samarbeide for å få til å bygge dette, sier Stien
De får også mulighet til å knytte bånd på tvers av institutter.
- Vi valgte å samarbeide med en musikkstudent, så vi skal ha noen høyttalere i taket, så man får surroundeffekt inne i sylinderen, sier Aalstad.
Vender tilbake
Dette er et prosjekt som ikke bare skaper begeistring hos kullet som gjør det, forteller Schmidt.
- Min erfaring er at studentene gjerne kommer tilbake for å se hva de nye førsteårsstudentene har bygd. For vi skifter alltid lokasjoner, så det blir et annet sted og en annen utførelse.
Høstværet til tross, er det god stemning i gjengen som har stått i regn for å ferdigstille i tide for å vise seg frem til sine forgjengere.
- Det er mye glede involvert, sikkert litt frustrasjon også, det må det være, men stort sett glede, avslutter Schmidt.
Rekkehusene tar mange forskjellige former for å dekke mange forskjellige formål.FOTO: Kristoffer Ramsøy Fredriksen