Kritisk til kjønnskvoter på ingeniør- og teknologistudier
Norges største fagforening for ingeniører og teknologer, NITO, støtter ikke forslaget til regjeringen om å erstatte kjønnspoeng med kjønnskvoter på ingeniør- og teknologistudier.
Leder av NITO Studentene, Sofie Strøm Olsen.
Foto: NITO
Regjeringen foreslår i sin nye forskrift om opptak til høyere utdanning å endre ordningen med kjønnspoeng i ingeniør- og teknologistudier til kjønnskvoter.
NITO er kritisk, blant annet fordi dette vil kunne oppleves både urettferdig og inngripende blant søkere til studiene.
Det skriver fagforeningen i en pressemelding
- Kjønnskvoter er et mye mer inngripende tiltak enn dagens kjønnspoeng. Det kan føre til at en del studenter med mye dårligere karakterer kommer inn på studier på grunn av kjønn, sier leder i NITO-studentene, Sofie Strøm Olsen.
Vil oppleves urettferdig
Regjeringen har begrenset bruken av kjønnspoeng til ingeniør- og teknologiutdanninger til å gjelde studier med konkurranse om plassene.
- Det mener vi er bra. Men ved en innføring av kjønnskvoter vil kjønnsbaserte grupper kvoteres inn til enkelte prestisjestudier i teknologi, samtidig som at de samme studiene er tilgjengelige med lave til moderate poenggrenser andre steder i Norge. Det vil nok oppleves som urettferdig blant en del søkere, sier Sofie Strøm Olsen.
Ifølge NITO er hovedutfordringen med kjønnsmangfold i ingeniør- og teknologiutdanningene at det er for få kvinnelige søkere.
- Norge trenger flere ingeniører og teknologer i årene som kommer, og flere kvinner må velge realfag for å møte det behovet. Da må vi jobbe med å stimulere interessen for realfag fra barneskolen av, og stimulere flere jenter til å velge realfag i videregående slik at de kvalifiserer seg for ingeniør- og teknologistudier, sier NITO-president Kjetil Lein.
For få velger realfag
NITO er bekymret for nedgangen i andelen elever i videregående opplæring som velger realfag.
– Det er stort behov for å utdanne flere innen real- og teknologifag i Norge. For å få flere til å velge slike fag, må det settes inn tiltak i skolen. Det er stort behov for en ny realfagsstrategi og en utredning av tiltak for å styrke rekrutteringen til realfagene, sier Kjetil Lein.