Korona:

Alle NTNU-ansatte over 65 skal holde seg hjemme

Alle ansatte ved NTNU over 65 år er pålagt hjemmekontor inntil videre.

NTNUs beredskapsgruppe besluttet onsdag formiddag at NTNU-ansatte som defineres å tilhøre en medisinsk risikogruppe skal jobbe hjemmefra inntil videre. Dette skal skje i samråd med nærmeste leder.

Det er Folkehelseinstituttets retningslinjer som angir hvilke tilstander som omfattes av dette begrepet.

Basert på opplysninger fra utbruddet i Kina, ser det ut til at følgende grupper har høyere risiko for alvorlig forløp av covid-19:

Eldre personer (over 65 år)

Personer med underliggende kronisk sykdom som hjerte-karsykdom (kardiovaskulær sykdom), diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk (hypertensjon)

Også røykere er utsatt

Personer som røyker har mulig også en høyere risiko for alvorlig forløp av koronavirus-sykdommen

Folkehelseinstituttet har per i dag ikke kjennskap til andre risikogrupper.

«Det er mulig at personer med alvorlig nyresykdom, leversykdom og personer som har nedsatt immunforsvar (også der det skyldes medikamentell behandling) også har økt risiko for alvorlig forløp av covid-19. Informasjonen på denne siden kan endres etter hvert som det tilkommer mer kunnskap om covid-19,» står det å lese på FHIs hjemmeside.

335 ansatte

Ifølge NTNUs HR/HMS-avdeling har NTNU for øyeblikket 335 personer på fast eller midlertidig arbeidskontrakt. Av disse er 236 vitenskapelig ansatte, de øvrige tilhører gruppen teknisk-administrativt ansatte.

Det følger av disse retningslinjene at de som befinner seg i risikogruppen ikke kan holde forelesninger eller utføre andre arbeidsoppgaver som medfører personkontakt i jobbsammenheng.