Mener tredjeårs sykepleierstudenter bør få jobbe som autoriserte sykepleiere

Tredjeårs sykepleierstudenter bør få jobbe som sykepleiere nå, og heller skrive bacheloroppgaven senere, mener NTNU-student Elin Larsen.

Elin Larsen mener tredjeårsstudentene burde få begynne å jobbe nå, slik at de rekker å få opplæring før krisen kommer for fullt (Ill.foto av sykepleierstudenter ved NTNU).

Elin Larsen studerer sykepleie på tredje året ved NTNU i Trondheim. Det betyr at hun og hennes medstudenter kun mangler å skrive en litteraturstudie for å bli autoriserte sykepleiere.

– Vi har hatt fem praksisperioder der vi har blitt vurdert som skikket til yrket, vi har bestått alle eksamener og arbeidskrav. Om et par måneder er det meningen vi skal levere bacheloroppgave, men vi mener helsevesenet trenger oss nå, sier Larsen.

Hun mener helsevesenet bør bruke studentene som sykepleiere.

– Vi har kunnskap og kompetanse og ønsker å bidra i beredskapen, og ikke sitte hjemme og gjøre litteratursøk! sier hun.

Les også: Alle Universitetsavisas artikler om korona.

Læring i beredskap

Larsen foreslår at studentene får jobbe som autoriserte sykepleiere, og at de også får lov til å håndtere legemidler, uten å ha skrevet ferdig bacheloroppgaven.

– Det beste hadde vært om vi fikk begynne å jobbe som autoriserte sykepleiere nå, slik at vi rekker å få opplæring før pandemien når toppen i Norge og krisen kommer for fullt, sier hun.

Larsen mener læringspotensialet i å få være med i beredskapen i helsevesenets største utfordring siden krigen, overgår enhver litteraturoppgave.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Vanskelig situasjon for studentene

Helseministeren har bedt studentene være klare til å bli mobilisert og mange studenter blir i disse dager oppringt av ledere i helsetjenesten og bedt om å bidra.

– Samtidig forteller universitetet oss at vi skal fortsette arbeidet med bachelorskrivingen. Dette setter studentene i en svært vanskelig situasjon, sier Larsen.

Hun sier studentene ønsker å bidra nå.

– Samtidig kan vi ikke risikere å være uten autorisasjon til sommeren fordi vi ikke får godkjent bacheloren. Det kan heller ikke det norske helsevesenet risikere, sier hun.

Larsen har nylig skrevet en kronikk om problemstillingen i Sykepleien. Hun er spent på om landets myndigheter svarer.

Elin får støtte fra mange av de andre studentene på kullet- i deres Facebook-gruppe deler mange studenter frustrasjon over situasjonen, forteller hun.

Helsetjenesten definerer behovet

Toril Forbord, prodekan for utdanning ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, sier hun forstår at studentene mener det er viktigere å bidra enn å skrive oppgave akkurat nå.

Foreløpig er likevel ikke behovet for helsepersonell så stort at de får dispensasjon fra kravene som stilles til autorisasjon.

– Vi har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å ferdigutdanne flest mulig helsepersonell våren 2020, slik at de kan gå raskt inn i helsetjenesten etterpå. Dette er også i tråd med helsetjenestens ønsker akkurat nå. Det betyr at tredjeårsstudentene skal følge normal studieprogresjon, slik situasjonen ser ut i dag, sier Forbord.

Akutt behov kan oppstå

Men hun ser ikke bort fra at det kan oppstå et akutt behov.

– Hvis behovet i helsetjenesten blir stort, så kan man se for seg at for eksempel sykepleierstudentene får en midlertidig autorisasjon. I så fall kan de jobbe på samme måte som autoriserte sykepleiere, med samme myndighet og ansvar, sier Forbord.

Hun sier denne problemstillingen allerede er løftet opp til myndighetene.

– Dersom en midlertidig autorisasjon til en gruppe skal gies, må dette gjøres av de nasjonale myndighetene, og ikke lokalt, sier Forbord.

Elin Larsen, sykepleierstudent