120 400 studenter har fått strømstipend

Rundt halvparten av alle som har fått tilbud om strømstipend fra Lånekassen har fått utbetalt støtte.

15. juni går fristen ut for å søke på strømstipendet.
Publisert

Det nærmer seg siste frist for å søke på strømstipendet fra Lånekassen. Den 15. juni stenger Lånekassen av kranen for stipendet. Av de 230 300 studentene som i februar fikk en epost fra Lånekassen om at de kvalifiserer til å motta stipendet, har så langt 120 400 søkt og mottatt de 3000 ekstra kronene.

Morten Rosenkvist, administrerende direktør i Lånekassen sier i en pressemelding at halvparten av de som har fått beskjed om at de kan søke har søkt og fått utbetalt stipendet. Totalt utgjør det 361 millioner.

— Dette kan virke lite, men mange har strøm inkludert i husleia og har dermed ikke rett på dette stipendet.

Strømstipendet blir tilbudt til borteboende studenter som betaler strømregning ved siden av husleien. Ifølge Rosenkvist er det rimelig å tro at de fleste har benyttet seg av tilbudet fra Lånekassen.

— Siden det har vært mulig å søke om strømstipend siden februar i år, er det grunn til å tro at de aller fleste som kan få det, har søkt allerede, sier Rosenkvist.

Stipendet ble vedtatt tidligere i år. Regjeringen sa først nei til et slikt stipend, for så å foreslå at støtten skulle være et lån.