Universiteter og høyskoler får 161 millioner til undervisningslokaler

Hensikten er mer aktive undervisningsrom.
Illustrasjonsfoto: Regjeringen øker støtten med 86 millioner kroner. 

Illustrasjonsfoto: Regjeringen øker støtten med 86 millioner kroner. 

Flere universiteter og høyskoler får økt bevilgning for å oppgradere undervisningslokalene sine slik at de legger til rette for nye undervisningsformer, melder NTB.

Totalt øker regjeringen bevilgningene til oppgradering fra 75 millioner kroner i fjor til 161 millioner kroner i år.

– Universiteter og høyskoler må gi rom for mer studentaktive undervisningsformer og bruke tradisjonelle forelesninger i litt mindre grad. Undervisningslokaler, enten det er auditorier, laboratorier, verksteder eller fellesarealer, er viktige faktorer for bedre kvalitet i høyere utdanning, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Siden institusjonene bidrar med egne penger i tillegg til de 161 millionene som nå deles ut, vil dette totalt gi oppgraderinger for til sammen 415 millioner kroner.

Blant prosjektene som får støtte er et operasjonssenter ved NTNU Gjøvik som skal brukes til å teste virksomheter og personer for realistiske hendelser knyttet til cyberangrep. Universitetet i Stavanger får penger til å bygge om et eldre skolebygg til skaperverksted og barnehagelaboratorium for lærerutdanningene, skriver NTB.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Tvingende nødvendig med sterkere fagmiljø

Det handler om være attraktive for studenter, ansatte og for omverden, skriver dekan Egil Solli om de endringene Nord universitet ønsker å gjennomføre.

Gjesteskribenten:

Skam er et hinder for å endre livsstil

Vi trenger ikke mer dårlig samvittighet i folkehelsearbeidet.

Ytring:

Misvisande argumentasjon om InnoCamp på Steinkjer

Eg er provosert over påstandane frå ordførar Gram og Ketil Lindseth sin ville kommentar i media, skriv innsendaren.

Universitetenes rolle i regionene

Nedlegging av studiesteder er foreslått på en slik måte at universitetet skal kunne høste langsiktige effekter i fremtiden.