Norske universiteter klatrer på verdenskåring

Tre av fire norske universiteter klatrer på QS World University Rankings liste over verdens beste universitet.

Universitetet i Oslo er ranket på 119. plass i 2020, året rankingen gjelder, mot 135. plass i fjor, og er regnet som Norges beste universitet, ifølge den sekstende utgaven av QS World University Rankings (QS).

Universitetet i Bergen klatrer fra 171. til 163. plass og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) går fra 363. til 359. plass.

Universitetet i Tromsø er eneste universitet i Norge som opplever en nedgang, og faller fra 369. til 389. plass.

Massachusetts Institute of Technology (MIT) er verdens beste universitet i åttende år på rad, etterfulgt av Stanford University og Harvard University. Alle i USA.

Beste nordiske universitet er Universitetet i København, som klatrer fra 79. til 72. plass. Universitetet i Lund er nest beste universitet, som er status quo på 92. plass.

QS har rangert 1.000 universiteter fra 82 forskjellige land.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.