– Bør realisere verdenshavets hovedkvarter i Trondheim

– Om Røkke er opptatt av et samlende fagmiljø for havet, er Trondheim plassen han bør se til, sier Sandvik.

– Røkke sier man må gjøre noe med havet, og lære mer om det. I Trondheim er noen av de mest avanserte og framtidsrettede miljøene for å beherske havrommet allerede lokalisert, sier Tore O. Sandvik.

– Vi inviterer Røkke til å realisere sin idé i Trondheim, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Kjell Inge Røkke har lansert sitt verdenshavets hovedkontor med forslag om skyskraper på 250 meter med hotell, konferansesenter og kontorer på Fornebu. Ambisjonen var å skape et internasjonalt havsenter skriver Adresseavisen, men «Store blå» er nå lagt på is grunnet høyden til bygget. Fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik, inviterer Røkke til å lansere konseptet i Trondheim, uten skyskraper. Han foreslår å ta utgangspunkt i allerede utarbeidede tegninger av Ocean space center, et forskningssenter for maritintekniske fag regjeringen har bestemt skal bygges på Tyholt. Tegningene Sandvik refererer til er utarbeidet av arkitektfirmaet Snøhetta, og ble lagt på hylla flere år tilbake.

– I stede for å satse på skyskraperen utfordrer vi Røkke til å ta opp tegningene fra Snøhetta om Ocean space center- fasilitetene ute ved Munkholmen. Snøhettas forslag fikk internasjonal oppmerksomhet for å huse nytt havromslaboratorium med tilhørende kontorfasiliteter i Trondheimsfjorden. Denne planen ble lagt bort til fordel for å bygge senteret der havromslaboratoriumet ligger idag - Tyholt, sier Sandvik.

– Det Røkke selger som viktig i sitt hovedkvarter kan man gjøre uten å bygge noe på 250 meter, men allikevel utforme noe spektakulært arkitektonisk. Han ønsker seg kanskje et sensasjonelt bygg, men da bør idéen heller realiseres i noe som er ferdigprosjektert, sier han.

Bør samarbeide med Ocean space center

– Vi har godt med konferanse- og hotellkapasitet i Trondheim. Hvis byggets innhold er viktigst, hvor man jobber med å ta vare på verdenshavet, og forske på og utnytte resursene på en bærekraftig måte, inviterer vi Røkke til å ta opp planene fra Snøhetta og realiser den faglige intensjonen, sier Sandvik.

I 2018 vedtok regjeringen å innvilge seks milliarder kroner til Ocean space center i Trondheim. I flere år har NTNU og Sintef ønsket å fornye senteret på Tyholt, som de lenge mener har vært utdatert. Flere forslag til lokasjon og ny arkitektur har vært utformet, men det er bestemt at senteret skal utformes der hvor fagene har base i dag.

– Deler av Ocean space senter må ligge på Tyholt grunnet grunnforhold og tunge laboratorier, sier Ingrid Schjølberg, direktør i NTNU Oceans.

– Planene for Ocean space center inneholder også fjordlab, og vi har i dag viktig forskningsaktiviteter i fjorden knyttet til autonome skip og operasjoner. Sandviks forslag er veldig spennende. Det ville vært flott om Røkke kunne laget et havsenter i fjorden som kunne vært knyttet opp mot Ocean space center fjordlab. Og ja, det er en bedre ide enn høybygg, sier hun.

Fagmiljøene tilrettelagt i Trondheim

– Røkke sier man må gjøre noe med havet, og lære mer om det. Det er få plasser i verden som er såpass privilegert på denne tematikken. I Trondheim er noen av de mest avanserte og framtidsrettede miljøene for å beherske havrommet allerede lokalisert, og regjeringen har allerede besluttet å bygge verdens mest avanserte havromslab på Tyholt og i Trondheimsfjorden, sier Sandvik.

Han påpeker at NTNU og SINTEF er verdensledende på forskning i havrommet. I tillegg har Equinor sitt forskningssenter i Trondheim og Siemens har etablert både maritim batterifabrikk og subsea-senter her i byen.

– Trondheimsfjorden er nasjonal testfjord for autonome skip og byen huser Enova, Miljødirektoratet og NINA, samtidig som hver sjette innbygger i Trondheim er student. Trondheim har tilgang på tverrfaglig kompetanse og Norges største universitet har stadig påfyll av nye studenter. De nye studentene kan fylle et slik verdenshavets hovedkvarter med nødvendig kompetanse, sier Sandvik.

– Et verdenshavets hovedkvarter er et bra initiativ fra Røkke. Norge har en særposisjon når det gjelder havrommet; vi er det mest avanserte landet i verden når det gleder havteknologi. Gjennom historien har vi mest avanserte forvaltingen knyttet til skipsfart, fiske, olje og gass. Kombinasjonen av teknologi, spesialiserte bedrifter og god forvalting gjør at Norge har et ansvar i havrommet, og dette må utforskes. Det er viktig for klima, produksjon av mat i framtiden, og energi, sier Sandvik.

Kommunikasjonsdirektøren i Aker, Atle Kigen, forteller at det er mange som har meldt sin interesse, men at de ikke tar stilling til slike invitasjoner enda.

Marianne Stigset, Kkommunikasjons- og myndighetsansvarlig i Aker-eide FP eiendom, sier at hun setter pris på kommuner og byers engasjement rundt «Store blå».

– Akkurat nå kan vi ikke gå i detaljer i forespørslene vi har fått, men vi ønsker alle byer og kommuner velkomne til å melde sin interesse. Hvis vi mottar en formell henvendelse vil vi absolutt vurdere den, sier Stigset.

Snøhetta Ocean space center