Svein Lorentzen og Gunnar Bovim på kollisjonskurs:

Medvirkning eller ei - det er spørsmålet

Professor emeritus Svein Lorentzen mener fusjonen er vedtatt uten særlig medvirkning fra 5 000 ansatte. Rektor Gunnar Bovim holder på at medvirkning er avgjørende.

Allmøte om Saks på Dragvoll.
Ekstremt toppstyrt mener tidligere styremedlem, professor emeritus Svein Lorentzen om fusjonsprosessen.

Det var i en kronikk i gårsdagens Adresseavis at tidligere styremedlem ved NTNU, Svein Lorentzen slo fast at «NTNUS ledelse har greid det igjen: Uten noen nevneverdig medvirkning fra de 5000 tilsatte som forventes å stå for gjennomføringen, har styret fått seg forelagt en sak av den aller største betydning for universitetet i generasjoner framover».

- Ekstremt toppstyrt

Lorentzen viser til at NTNU-styret har – med knappest mulig flertall – vedtatt en sammenslåing med høgskolene i Sør-Trøndelag, Ålesund og Gjøvik. Lorentzen understreker betydningen av at en fusjon må være basert på en grundig medvirkningsprosess fra de ansattes side, og hvor et eventuelt fusjonsvedtak hviler på de ansattes uttrykte ønske.

«Noen slik prosess har ikke funnet sted, like lite nå som for 10 år siden. Prosessen har igjen vært ekstremt toppstyrt, hvor felles referanserammer har vært utviklet i lukkede ledermøter i trygg avstand fra NTNUs tilsatte», skriver den pensjonerte professoren.

Og videre: «Først når styrevedtaket nå er et faktum, begynner en «involveringsprosess», hvor NTNUs 5000 tilsatte skal lære seg å sette pris på et vedtak som er fattet over deres hoder».

Bovim: -Medvirkning er avgjørende

Rektor Gunnar Bovim parerer denne type kritikk i bloggen sin onsdag, der han understreker at medvirkning blir avgjørende når alle puslespillbrikkene skal falle på plass i fusjonen.

«Engasjerte ansatte og studenter er selve fundamentet for en vellykket fusjon. Derfor er vi nå blant annet i gang med allmøter ved alle fakultetene og i fellesadministrasjonen. Det har vært spennende samtaler, med spørsmål og innspill som vi tar med i den videre prosessen», skriver Bovim.

Onsdag er det allmøte ved HiST, der ledelsen fra alle de fire fusjonspartnerne deltar. Dette er det siste i rekken av slike møter.

- Medvirkning er også viktig i den videre prosessen, skriver Bovim, som viser til beslutningen om å etablere en styringsgruppe som skal lede arbeidet med fusjonen. Denne ledes av Bovim selv, og består ellers av de andre rektorene, organisasjonsdirektør Ida Munkeby ved NTNU og en felles representant for arbeidstaker-organisasjonene og tilsvarende for studentene. Trond Singsaas er prosjektleder og sekretær for styringsgruppa.

UA skrev i forrige uke om at representantene for fagforeningene ikke var tatt med på det første møtet i styringsgruppen.