UiO sperret 57 taxikort etter Stenseths taxibruk

VGs avsløring om at professor Nils Christian Stenseth tok taxi for over en halv million på universitetets regning, førte til sperring av taxikort.

Universitetet i Oslo har bedt enhetene rydde i listene for å finne ut hvilke taxikort som skal sperres. Nils Chr. Stenseth benyttet et slikt taxikort i stor skala.

Da VG ba om innsyn i Stenseths taxikort-utgifter i februar, gikk universitetet gjennom listene over hvem som bruker slike kort og sperret dem som ikke var i bruk.

– Listene består av kort som Oslo Taxi har registrert som aktive og når de har vært i bruk. I forbindelse med denne saken har vi bedt enhetene ved UiO om å rydde i listene for å avdekke de kortene som ikke er i bruk og som skal sperres, skriver universitetsdirektør Arne Benjaminsen i en e-post til VG.

En oppdatert liste fra Oslo Taxi viser 220 aktive kort i bruk. Siden 2005 er 509 kort sperret, blant annet fordi medarbeidere har sluttet ved universitetet, opplyser VG.

– 72 kort er sperret i år, 15 før 11. mars, 57 etterpå, skriver direktør Arne Benjaminsen ved universitetet i en e-post til VG.

Han tar selvkritikk for taxi-praksisen de senere årene.

– Vi ser at oversikten og håndteringen av taxikort-ordningen ikke har vært utført på en god måte tidligere og vi har derfor en gjennomgang av praksisen, skriver Benjaminsen i e-postintervjuet med VG.

Avisa har tidligere avdekket at ledere ved Universitetet i Oslo de siste fire årene har dratt taxikortene til en sum av 6,6 millioner kroner.

Nils Christian Stenseth har ikke lenger taxikort, ifølge VG.

LES OGSÅ: UiO-professor kjørte taxi for en halv million