Anbefaler munnbind i enkelte situasjoner

Helsedirektoratet ønsker nå bruk av munnbind enkelte steder og i enkelte situasjoner.

Studenter i Trondheim slipper unna nye munnbindanbefalinger. Men deres studentkolleger i Oslo må belage seg på å bruke munnbind ved kollektivreise.

– Vi vil anbefale bruk av munnbind eller tøymunnbind i enkelte situasjoner, i noen geografiske områder og for en begrenset tidsperiode, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad i en pressemelding.

Fredag klokken 14 informerte helseminister Bent Høie (H) og justisminister Monica Mæland (H) om hvilke munnbindråd som vil gjelde, sammen med Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet.

Der kom det frem at myndighetene nå anbefaler bruk av munnbind for reisende med kollektivtransport i Oslo, til og fra Oslo, og i Indre Østfold de neste 14 dagene.

Anbefalingene gjelder fra og med mandag, og gjelder kun situasjoner hvor reisende ikke kan opprettholde en meters avstand til andre reisende.