Vant mattekonkurranse, hevder han ikke pugger

Johan Sokrates Wind er vinneren av årets Abelkonkurranse. Andreklassingen sier han pugger lite, men lærer matematikk gjennom programmering.

Johan Sokrates Wind fikk tildelt en sjekk på 15 000 kroner av statsministeren.
Statsminister Erna Solberg (H) var til stede i Rådsalen på Gløshaugen for å holde tale for finalistene i Abelkonkurransen.
Fridtjof Eikanger er bare 16 år gammel og førsteklassing ved Trondheim katedralskole. Likevel hevdet han seg blant eldre konkurrenter i Abelkonkurransen. Derfor stakk han også av med Utfordrerprisen.

Eleven fra Kongsbakken vgs i Tromsø er, til tross for mellomnavnet, ikke spesielt interessert i filosofi.

- Jeg driver en del med matte og en del med programmering. Det er egentlig programmeringen jeg har matten fra, sier vinneren til UA.

Kan forsvare tronen

Nordlendingen går bare i andreklasse på videregående, og kan dermed være med i Abelkonkurransen også neste år.

- Kommer du til å forsøke å forsvare tronen?

- Ja, det må jeg vel, sier han.

Statsminister Erna Solberg (H) var på plass i Rådsalen på Gløshaugen for å dele ut prisen tirsdag kveld. Hun lot seg imponere av Winds resultater og spurte ham hva han ville studere videre. Wind sier det trolig blir realfag, men ikke nødvendigvis matematikk.

- Viktigere enn OL

- Jeg synes det er veldig viktig at et land som Norge, der vi lever av teknologi, har slike konkurranser, sa statsministeren før vinneren av Abelkonkurransen ble avslørt.

Hun fortalte at hun nylig hadde møtt Norges OL-helter i Sotsji, men at realfagshelter ikke får like mye oppmerksomhet som idrettshelter.

- Det er ikke like mye trykk i media når man konkurrerer i matematikk som i idrett, men matematikk er kanskje enda viktigere for Norge. Matematikk er den disiplinen det er viktigst at vi er gode på i fremtiden, sa statsministeren.

Hun la et lite press på matematikktalentene da hun fortalte dem at de som må sørge for at blant annet de skal realisere regjeringens mål om å bli verdensledende på innovasjon og teknologi.

- Det dreier seg ikke bare om talent, men om hardt arbeid, sa statsministeren.

Hun kom også med en oppfordring til finalistene om å satse på realfag.

- Det er litt betenkelig at så mange av dem som søker seg inn på ph.d.-program ikke er norske. Jeg håper dere går den veien, men det er en stund igjen ennå.

Lite pugging

Selv om Wind har fått mye av matematikkunnskapene gjennom programmering, har han også realfagsinteresserte foreldre som kanskje har påvirket kunnskapene. I likhet med fjorårets vinner, hevder han at han ikke pugger spesielt mye matematikk.

- Det er veldig morsomt og motiverende å vinne prisen. Og det blir veldig morsomt å komme til den internasjonale konkurransen. Jeg må vel prøve å få noen poeng der også, sier han og ler.

LES OGSÅ OM FJORÅRETS VINNER: - Jeg har ikke jobbet så mye for det

Niels Henrik Abels matematikkonkurranse er en konkurranse i matematisk problemløsning for elever i den videregående skolen. Konkurransen består av to utslagningsrunder og en finale. 28 elever sto igjen til finalen på NTNU i år. Da de startet var det 3500 elever med i konkurransen.

Abelkonkurransen arrangeres av Norsk matematisk forening med støtte fra Institutt for matematiske fag, NTNU, Abelstyret, Forskningsrådet og Petroleum Geo-Services (PGS).