Immatrikuleringen

– Utdanning motiverer meg

Taibeh Abbasi var én av mange nye studenter som møtte opp under immatrikuleringen ved NTNU mandag. Rektor Gunnar Bovim ønsket henne velkommen.

Taibeh Abbasi forteller rektor Gunnar Bovim om hvorfor hun ønsker å studere statsvitenskap.

Taibeh Abbasi skal studere statsvitenskap ved NTNU denne høsten, og har møtt fram til immatrikuleringen.

Familien Abbasi ble pågrepet av norsk politi i midten av juni, og forsøkt sendt ut av landet. Saken skapte stort engasjement i Trondheim. Familien er nå samlet i Trondheim igjen.

– Jeg er interessert i politikk, og ønsker å lære mer gjennom studiet. Rettferdighet og et godt fungerende samfunn er viktig for meg, utdyper Abbasi.

Rektor ønsker velkommen

Rektor Gunnar Bovim treffer Taibeh Abbasi under immatrikuleringen, og ønsker henne velkommen.

– Jeg er glad for at du søkte deg hit, og håper at du får det fint her ved NTNU, sier Bovim.

Han påpeker at immatrikuleringen er en høytidsdag for NTNU, og at det er viktig for ham at alle studentene føler seg tatt godt imot.

Abbasi forteller at det har vært en intens periode for henne og familien. Abbasi-familien har fortsatt ikke fått oppholdstillatelse.

Utdannelse er viktig

– Hvordan blir det å konsentrere seg om studiene, så lenge situasjonen fortsatt er uavklart?

Siden jeg begynte i åttende klasse har situasjonen vært slik den er nå. Jeg har hele veien klart å konsentrere meg om skolen, både på ungdomsskolen og på videregående, fastslår Abbasi.

Hun sier at skole og utdanning hele tiden har vært svært viktig for henne.

– Utdanning motiverer meg til å kjempe videre. Jeg føler meg som en del av Trondheim, og ønsker å bli her, sier Abbasi, før hun blander seg med resten av studentene.

Internasjonalt år

Regnet øser ned, og plassen bak hovedbygget er dekket av svarte og blå paraplyer. Bare én og annen gul regnjakke lyser opp.

Se bilder fra immatrikuleringen her.

Rektor Gunnar Bovims tale åpnet ballet. Han tok opp NTNUs satsing på internasjonalisering.

– Internasjonalisering handler om problemer og løsninger. Om at klimaproblemer, mennesker på flukt, kriser og konflikter angår oss alle, og at de henger sammen, sa Bovim.

Han sa også at det handler om å overlate neste generasjon en mer rettferdig og bærekraftig klode. Samtidig oppfordret han studentene til å gripe muligheten til å reise ut og ta en del av studiet ved andre læresteder i verden.

Skal reise mindre

Han understreket at NTNUs klimafotavtrykk skal ned, og at dette skal skje gjennom å reise mindre, og å velge de mest klimavennlige løsningene ved bygging av ny campus.

Denne uken skal NTNU slutte seg til et bærekraftopprop om at norske universiteter tar større ansvar for bærekraftig utdanning, forskning og drift.

Til slutt oppfordret Bovim den enkelte student til å ta vare på sine medstudenter.

«Selv i Norges beste studentby kjenner mange på ensomhet av og til. Du kan være den som gjør en forskjell», sa Bovim.

Vil lokke fram engasjementet

Under arrangementet traff studentene også leder for Studentersamfundet, Frida Jerve, og UKA-sjef Julian Mæhlen, som oppfordret de ferske studentene til å engasjere seg.

Studenttingets leder, Cecilie B. Raustein, lokket på sin side med muligheter for innflytelse for de som blir med i Studenttinget.

– Vi sitter i møte med Bovim tre timer hver uke, kunne hun fortelle.

Dekan Monica Rolfsen ved Fakultet for økonomi kom med en tydelig oppfordring til studentene, som vel oppsummerer budskapene fra scenen godt:

– Begynn arbeidet med studene så fort som mulig! Men husk også at dere er i Norges beste studentby - så bli kjent med folkene som står rundt deg!

Taibeh Abbasi. Immatrikulering 12.08.2019.
Immatrikulering 12.08.2019.