For få kvinner stilte som kandidater til styrevalget

Fristen for studenter til å melde sitt kandidatur til NTNU-styret er forlenget. Årsak: Det har ikke meldt seg nok kvinnelige kandidater.

Karoline Abildsnes sitter i Studenttingets valgstyre og er selv innvalgt fra studentene som representant i NTNUs styre i denne perioden. Nå oppfordrer hun flere kvinnelige studenter til å stille som kandidater.

Den opprinnelige planen var å kunngjøre kandidatene i dag. Dette er utsatt ei uke. Nå går oppfordringa i stedet til kvinnelige studenter om å stille som kandidater.

Valgreglementet krever at av de to representantene fra studentene som blir valgt til NTNUs styre, må en være kvinne. Det skal også være en kvinnelig vara.

Valgstyret til Studenttinget har på denne bakgrunnen bestemt seg for å utvide fristen slik at det blir mulig å melde seg som kandidater til universitetsstyret, opplyser Karoline Abildsnes. Nå er fristen onsdag 8.april.

Selve valgperioden går fra 23. april til 3. mai.