Meritteringsordning for forelesere:
- Lønn og stillingsbeskrivelse bør ikke være drivkraft
Studentlederen mener både kvalitet og kvantitet bør premieres.
Marte Øien, leder av studenttinget, mener de dårligste foreleserne ikke vil bli bedre av at det innføres en meritteringsordning.
KRISTOFFER FURBERG
- Vi mener det er viktig at de som blir premiert har forpliktelser, og at de er med på å videreutvikle og løfte utdanningsmiljøet. Det er det som bør være drivkraften for å søke om en slik merittering, ikke lønnen og stillingsbeskrivelsen, sier Marte Øien, Studenttings-leder ved NTNU.
Torsdag holdt NOKUT et frokostmøte om meritteringsordningen som skal gjøre det like attraktivt å undervise som å forske. Men flere har stilt spørsmål ved hvordan en slik ordning bør utformes, og hvordan den vil påvirke kvaliteten på foreleserne.
- Dårlige undervisere vil ikke bli bedre av en slik ordning alene, men her har man andre tiltak som for eksempel pedagogisk basiskompetanse og forskriftsendringen, sier Øien som selv har vært med i arbeidsgruppen som har utformet løsningen til NTNU.
Hun mener ordningen bør utformes slik at både kvantitet og kvalitet vektlegges.
- Vi håper at det vil være premiering av begge deler. For å oppnå dette kan en både ha systemer hvor undervisere følger andre undervisere og kommer med tilbakemeldinger, eller en kan lytte til studentene gjennom for eksempel Studiebarometeret hvor en kan legge inn flere spørsmål knyttet spesifikt til undervisningen, sier hun og legger til:
- Vi håper jo at de som underviser faktisk ønsker at studentene skal ha glede av å være på forelesning. Det er klart at alle har potensialet til å bli bedre, og vi som studenter blir stadig vekk evaluert og testet, så da må dette kunne gjelde også for forelesere.
Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.