- Utdanningsinstitusjonene må ta mer ansvar under fadderukene
NSO-leder Marianne K. Andenæs mener fadderukene må være mer faglige for å bekjempe ensomheten blant studenter.
NSO-leder Marianne K. Andenæs ønsker en mer faglig orientert studiestart.
Tore Oksholen
- Rammene for studietiden legges de første ukene. Om man ikke får venner i starten så kan det være vanskelig å få det senere. Derfor bør utdanningsinstitusjonene ta mer ansvar for å sørge for at studiestarten og fadderukene favner bredt. Alle studenter bør blant annet få tildelt en faglig mentor, sier Marianne K. Andenæs, leder i Norsk Studentorganisasjon(NSO).
Under NTNUs styremøte torsdag varslet styremedlem Kristin Melum Eide at hun ville fremme et forslag om idékonkurranse for å få bukt med ensomheten blant studenter. Forslaget vil innebære en premie på 50.000 kroner til de som kommer med den beste idéen.
- Det er så mange kreative studenter som føler dette på kroppen. La dem komme med idéer og innspill til hva vi kan gjøre for å bedre situasjonen. Alkohol fikser ikke alt og fadderukene fikser ikke alt, sa Eide til Universitetsavisa etter styremøtet.
LES OGSÅ: Flest ensomme i Trondheim
LES OGSÅ: 1 av 5 har alvorlige psykiske plager
- Må tas på alvor
Bakgrunnen for utspillet er at Eide ser en sammenheng mellom frafall tidlig i studietiden og antallet studenter som oppgir å være ensomme. Under Studentenes helseundersøkelse i 2014 oppga 19 prosent av mannlige studenter og 10 prosent av kvinnelige at de er emosjonelt ensomme, altså at de mangler nære tilknytningspersoner.
- At så mange studenter er ensomme må tas på alvor. Vi ønsker at det skal være en mer faglig sosial oppstart slik at studentene får muligheten til å bli kjent med hverandre også i det faglige, sier Andenæs.
- Hvorfor tror du det er så mange studenter som oppgir å være ensomme?
- Jeg tror det handler mye om at mange flytter hjemmefra for første gang, og gjerne til en ny by hvor en ikke har et sosialt nettverk fra før. De som deltar i fadderukene oppgir å være mindre ensomme ettersom de får dannet et sosialt nettverk, men vi ser at det er mange som ikke deltar på disse arrangementene ettersom de ikke føler at fadderukene treffer dem, sier NSO-lederen og legger til:
- Man har ikke den samme følelsen av å være del av en klasse på et universitet som det man har på videregående, og det er heller ikke så mye gruppearbeid. Det er rett og slett ikke lagt til rette for å være sosial på samme måte som mange er vant til.
Faglunsjer og studieturer
Andenæs mener derfor at institusjonene må ta en større del av ansvaret.
- Den enkleste måten å gjøre dette på er å få de faglig ansatte til å være med og skape arenaer for sosial og faglig interaksjon under fadderukene. Det er stor forskjell på hva som vil fungere på forskjellige steder, men alt fra faglunsjer til å dra på turer sammen er mulige tiltak for å bedre dette. Når det sosiale fellesskapet avhenger så mye av hvorvidt en er med på fadderukene må i hvert fall fadderukene favne bredt og være så inkluderende som mulig, sier hun.
LES OGSÅ: Linjeforening tilbyr fadderuke uten fyll