Studentmobilitet

2000 internasjonale studenter til NTNU kommende høst

I underkant av 2000 vil til NTNU, mens drøyt 1200 NTNUere helst vil være et annet sted når høstsemesteret starter.

Det ligger an til en dobling i antall internasjonale studenter denne høsten sammenlignet med våren.
Publisert

Kunnskapsdepartementet anser utvekslingsstudenters reiser til utenlandske studiesteder for å være nødvendige reiser, skriver NTNU i en melding på Innsida, og forteller at det til høsten ligger an til å komme et sted mellom 500 og 600 masterstudenter, og rundt 1300 utvekslingsstudenter, til NTNU.

Det er en vesentlig økning fra de rundt 900 internasjonale studentene som kom til et av universitetets tre byer denne våren.

Andre veien ligger det an til at rundt 1250 NTNU-studenter reiser ut til høsten, i hvert fall er det så mange som har søkt om utveksling ved fristens utløp.

Her forutsettes det at studentene har en reiseforsikring som inkluderer utgifter relatert til korona. Men på grunn av den uoversiktlige situasjonen anbefales alle studenter å ha en plan B, skulle drømmen om et utenlandsopphold denne høsten brase.

Her er det dog et unntak ved Fakultet for medisin- og helsevitenskap. De har kansellert utveksling i alle helsefag som innebærer deltakelse og/eller opphold i helsetjenestene.

Antallet søknader fra NTNU-studenter som vil rømme landet for en stakket stund er på linje med tallene fra fjoråret.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.